Definició de productes reclam
Els productes reclam són aquells béns de consum el cost dels quals fa que els consumidors se sentin obligats a visitar un comerç determinat. Aquest concepte ha estat adoptat per nombroses cadenes de distribució, que aprofiten la seva capacitat econòmica per implementar estratègies que, en molts casos, permeten vendre productes per sota del cost de producció. La idea és que els clients, atrets per aquestes ofertes, comprin altres articles que no estan en promoció, generant així un equilibri financer.
Un gir a l’estratègia de promoció
Tradicionalment, el pa ha estat el producte estrella en aquestes tàctiques comercials. Tot i això, els recents canvis han portat les grans superfícies a enfocar la seva atenció cap a un altre aliment popular: el pollastre. Això ha generat preocupacions al sector agrícola, especialment entre els petits productors, que estan veient amenaçada la seva viabilitat.
Denúncies des del sector agrícola
La Coordinadora d’Organitzacions d’Agricultors i Ramaders (COAG) ha expressat la preocupació sobre aquesta pràctica. Segons les estimacions, l’expansió d’aquestes estratègies podria comprometre el futur d’aproximadament 5.000 granges. Eloy Ureña, representant del sector avícola de COAG, ha declarat que no és acceptable atraure clients a costa de perjudicar els productors. Aquesta organització, juntament amb altres sindicats agraris, ha estat buscant establir contractes justos que garanteixin condicions sostenibles per als agricultors.
Les dificultats de negociació
Tot i els seus esforços, les agressives ofertes de les grans cadenes de distribució compliquen les negociacions. La COAG sosté que aquestes tàctiques no només perjudiquen els productors sinó que també alteren la percepció del preu del pollastre al mercat.
Perspectives de les grans cadenes
Des dels supermercats, s’argumenta que allò que COAG considera una estratègia generalitzada, en realitat són promocions temporals. Tot i això, l’organització es manté ferma en la seva posició, i persisteix que aquestes ofertes impacten negativament en l’esforç que fan els productors. Proposen que, per reduir el preu del pollastre, les cadenes de distribució haurien de reconsiderar els marges de benefici en lloc d’exercir pressió sobre els agricultors.
Conseqüències al mercat
Mentrestant, els preus dels productes a les llars continuen incrementant-se. La qüestió queda a l’aire: Realment la tàctica dels productes reclam resulta efectiva a llarg termini o crea un cercle viciós que perjudica tots els actors involucrats?