Introducció
En aquest article, explorarem una forma innovadora d’expressió musical: compondre amb sons. Aquesta tècnica, desenvolupada per Gérard Grisey, ens convida a explorar les característiques úniques del llenguatge musical i la nostra percepció auditiva.
Compondre amb la diferència
Segons Grisey, la clau per compondre amb sons és no centrar-se en les notes individuals, sinó en la diferència que les separa. Això ens permet desentrellaçar les ones que conformen un so i reconstruir-les per obtenir nous timbres i textures musicals.
Les espais acústics
Grisey va escriure un cicle de sis peces anomenat ‘Les espais acústics’, compost entre 1974 i 1985. Aquest cicle és concebut per ser interpretat consecutivament, ja que cada peça amplia l’anterior i crea un espai sonor únic.
El concert a L’Auditori de Barcelona
El proper dimarts 18 de juny, l’Orquestra de l’ESMUC, dirigida per Ernest Martínez Izquierdo, interpretarà aquest cicle de peces en un concert a L’Auditori de Barcelona. Aquest concert és una oportunitat única per experimentar aquest ‘gran laboratori’ sonor i descobrir una de les obres més singulars del segle XX.
El pròleg: una exploració de la viola solista
El cicle comença amb un pròleg per a viola solista, interpretat per Jonathan Brown. Aquesta peça destaca per la seva estructura en forma d’espiral i la seva transformació gradual de melodia a soroll. Grisey expressa que aquesta peça reflecteix la seva visió de la música com una dialèctica entre el soroll i la forma.
Périodes: l’expansió, la contracció i el repòs
La següent peça, ‘Périodes’, és escrita per a set músics i destaca per representar els tres moments de la respiració humana: l’expansió, la contracció i el repòs. Grisey utilitza una sola nota com a punt de partida i explora el ritme i el color harmònic del conjunt instrumental.
Partiels: una obra de síntesi
‘Partiels’ és una obra per a setze o divuit músics que continua les propostes de les peces anteriors i anticipa la tècnica de la síntesi musical. En aquesta peça, Grisey tracta els instruments de manera que els colors individuals desapareixen i es percep un timbre sintètic nou.
Modulations: el moviment constant del so
Amb ‘Modulations’, Grisey ens porta a un conjunt de trenta-tres músics. En aquesta peça, el compositor explora la modulació i la nostra capacitat de percebre el moviment constant dels instruments de metall.
Transitoires: una obra de ressorgiment i esclat
‘Transitoires’ reelabora materials de les peces anteriors i els dóna una nova dimensió. Aquesta obra, interpretada per una gran orquestra, revela aspectes insospitats del material i conclou amb una melodia primigènia, representant la dialèctica entre el temps col·lectiu i el temps individual.
Conclusió
En conclusió, compondre amb sons és una forma innovadora d’expressió musical que ens convida a explorar les característiques úniques del llenguatge musical i la nostra percepció auditiva. El cicle ‘Les espais acústics’ de Gérard Grisey és una oportunitat única per experimentar aquesta forma d’expressió musical i descobrir una de les obres més singulars del segle XX.
Més informació i entrades
Per obtenir més informació sobre el concert i adquirir entrades, podeu visitar la pàgina web de l’Orquestra de l’ESMUC.