Un estudi revela els reptes de l’artesania a Osona
Un estudi realitzat per l’empresa d’Aleph per encàrrec de la Diputació de Barcelona ha identificat els desafiaments que enfronta el sector de l’artesania a Osona. Segons l’estudi, hi ha dificultats per a la creació de noves activitats artesanes i per a la continuïtat generacional de les empreses existents.
Manca de relleu generacional i creació d’empreses
L’estudi destaca que hi ha una manca de relleu generacional en el sector artesà d’Osona. Només un 8% de les empreses artesanes tenen menys de 5 anys d’existència, la qual cosa indica una falta de creació de noves empreses. A més, en el 51% dels casos no hi ha garantit el relleu generacional en el lideratge de les activitats artesanes.
Diversitat d’activitats artesanes a Osona
L’estudi revela que a Osona hi ha una diversitat d’activitats artesanes, amb un 39% dedicat a la cansaladeria i la xarcuteria, un 33% al forn de pa, un 7% a la pastisseria i un 6% als formatges. Aquesta diversitat reflecteix la riquesa i la tradició de l’artesania alimentària a la comarca.
Associacionisme i presència en línia
L’estudi destaca que els artesans alimentaris d’Osona tenen un alt grau d’associacionisme, però només el 15% d’aquests establiments o treballadors artesans tenen una pàgina web pròpia. Això indica una oportunitat per a millorar la presència en línia i la visibilitat del sector artesà d’Osona.
Impulsant el sector artesà d’Osona
Durant la presentació de l’estudi, Josep Maria Giravent, conseller comarcal de promoció econòmica, ha destacat el potencial del sector artesà d’Osona i ha anunciat l’objectiu del consell de promoure una marca per als productes d’Osona. Aquesta iniciativa té com a finalitat impulsar la creació d’una identitat i una imatge de qualitat per als productes artesans de la comarca.
El mercat turístic i els reptes comercials
Els artesans alimentaris d’Osona basen part del seu potencial en el mercat turístic de la comarca. Tot i això, molts d’aquests artesans no aprofiten les oportunitats comercials perquè no veuen els avantatges de tenir una distinció de qualitat o no participen activament en mercats i fires. Això representa un repte per al sector artesà d’Osona en termes de comercialització i promoció.