Reorganització en l’Alt Càrrec Educatiu Després dels Resultats PISA
La consellera d’Educació, Anna Simó, ha comunicat avui al matí la substitució del primer càrrec del departament a causa dels baixos resultats a les proves PISA. La conselleria ha decidit prescindir de Carles Vega, fins ara president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya (CSASE), i ha nomenat Joan Cuevas Expósito, director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, com a president temporal d’aquest òrgan.
La reestructuració també comporta un canvi substancial en l’organigrama, ja que el Consell d’Avaluació deixarà de ser-ho per convertir-se en la nova Agència d’Avaluació i Prospectiva del Sistema Educatiu. No obstant això, encara es desconeix com funcionarà aquesta nova agència.
Controvèrsia Sindical Pel Nou Responsable de l’Avaluació Educativa
El nomenament de Cuevas com a nou responsable temporal ha generat malestar entre els sindicats docents, ja que és una figura molt criticada per les organitzacions de mestres.
Segons Marc Martorell, portaveu de la Intersindical, Cuevas ‘no és la persona idònia’ per ocupar el càrrec, ja que també és director general d’Innovació, Digitalització i Currículum, i serà l’encarregat d’elaborar i avaluar el currículum. Martorell veu un ‘conflicte d’interessos’. Aquesta opinió és compartida pel portaveu de la UGT, Jesús Martín, que considera l’aposta ‘molt arriscada’ i destaca les decisions ‘poc encertades’ de Cuevas en relació amb els resultats de les PISA.
Crides a un Canvi de Rumb, Més que al Responsable
Per als sindicats, el més important no és qui assumeix el càrrec, sinó un ‘canvi de rumb’ real. Iolanda Segura, portaveu nacional de USTEC, destaca la necessitat d’un ‘canvi veritable del sistema’, mostrant-se prudenta sobre la idoneïtat de Cuevas. Teresa Esperabé, portaveu de CCOO, reclama un ‘canvi real’ en el sistema, però dubta si la reestructuració plantejada comportarà ‘un canvi de fons’.
Les Reivindicacions dels Sindicats
Els sindicats destaquen la necessitat que el Consell -i posteriorment l’Agència d’Avaluació- es centri a oferir més ‘seguiment’ als centres i proporcioni més recursos als docents. Jesús Martín considera fonamental que Cuevas impulsi el ‘Decreto de Orientación educativa’, una norma destinada a establir un marc conceptual que faciliti l’orientació educativa als centres de primària i secundària.