La consellera d’Educació, Anna Simó, participa al Fòrum Social Pere Tarrés i anuncia un pla de xoc per al sector
El rol de les activitats de lleure educatiu com a oportunitats d’aprenentatge i de justícia social va ser el tema central del Fòrum Social Pere Tarrés, que es va celebrar el dijous 29 de febrer. Aquest espai de reflexió i debat, impulsat per la Fundació Pere Tarrés, va comptar amb la presència de la consellera d’Educació de la Generalitat, Anna Simó, com a ponent. La consellera va expressar la seva preocupació per les desigualtats educatives que es produeixen fora de l’entorn escolar i va presentar un pla de xoc per potenciar el lleure educatiu “amb més recursos, més reconeixement i més visió inclusiva”.
“El creixement i el desenvolupament dels infants no es limita al que passa a l’aula”, va afirmar la consellera. “Les activitats fora de l’aula contribueixen a formar la persona no només des de la perspectiva de l’adquisició de coneixements, sinó també des dels àmbits de la salut, els valors i les emocions”, va afegir.
La bretxa educativa fora de l’escola
La consellera va lamentar que, malgrat una escola universal, les principals desigualtats educatives es donen precisament en el lleure: “A l’escola, els alumnes a priori són iguals i tenen les mateixes oportunitats d’aprendre, però què passa fora de l’escola? Aquesta és per a mi la gran bretxa educativa actual i des del departament volem potenciar la igualtat d’oportunitats en l’accés al lleure educatiu per afrontar-la. Aquesta serà una de les polítiques més rellevants que impulsarem, juntament amb la lluita contra la segregació escolar.”
Per això, Simó va anunciar un pla d’educació a temps complet que el Govern desplegarà des d’ara i fins al 2030 i que s’ha de basar “en el continu pedagògic entre els diferents espais educatius i en la coordinació amb tots els agents del sector, connectant el dins i el fora de l’escola”. Per fer efectiu aquest pla, va demanar la complicitat de les entitats socials i educatives assistents a l’acte: “Comptem amb les entitats del tercer sector. Ni podem ni volem fer-ho sols, necessitem la vostra experiència i valors.”
L’espai migdia, un espai educatiu i un servei essencial
En aquesta mateixa línia, va reivindicar l’espai migdia com “un espai educatiu i un servei essencial per a les famílies” i va anunciar que el seu departament millorarà el sistema de gestió del monitoratge de suport “per revalorar aquesta figura professional”.
La necessitat de polítiques socials per a una escola millor
La consellera va vincular la necessitat de millorar l’escola amb la lluita contra la pobresa i l’exclusió social: “Les polítiques educatives han d’anar acompanyades de polítiques socials. Només millorarem els resultats acadèmics si millorem també els indicadors econòmics i socials, i les recents dades de pobresa infantil són un cop de puny a la panxa, una injustícia que ens interpel·la i que hem de combatre.”
En aquest sentit, va destacar que els pressupostos inclouen 35 milions d’euros per a l’escola inclusiva i un 5% més d’inversió (410 euros de més) per infant. També preveuen un increment de 43 milions d’euros en ajuts de menjador. Malauradament, Simó va reconèixer que aquest increment de recursos “no arribarà a tothom com caldria” perquè el sistema “encara no té la robustesa necessària”.
Altres iniciatives: l’accés a l’art i a la cultura i la promoció de la llengua catalana
Durant la seva intervenció, també va anunciar altres iniciatives, com un projecte per fer universal l’accés a l’art i a la cultura, i va agraïr el compromís de les entitats de lleure en la promoció de la llengua catalana, “que és una qüestió social d’igualtat d’oportunitats per a tothom”.