Introducció
Quan un jove adolescent decideix abandonar l’educació reglada, hi ha molts factors personals, emocionals, familiars, educatius i econòmics que influeixen en aquesta decisió. Com a societat, és important oferir sistemes àgils, eficaços i comunitaris per donar suport i reorientar a aquestes persones.
Recursos disponibles
Actualment, hi ha diversos recursos disponibles per als joves que han abandonat l’educació. Tot i que alguns d’aquests recursos busquen aconseguir que la persona torni al sistema educatiu reglat, altres tenen com a objectiu ajudar-los a inserir-se laboralment amb un perfil professional concret.
Avaluació individual
És important avaluar les circumstàncies específiques de cada jove que ha abandonat l’escola. La desorientació i el desànim són comuns en aquesta situació, dificultant la presa de decisions respecte als itineraris formatius i laborals. Orientar a aquests joves requereix una fase d’apoderament personal, on es treballi l’autoestima i l’autoconfiança per prendre decisions positives i òptimes.
Itinerari de recuperació
Cada persona té un perfil individual, per tant, no hi ha receptes comunes per a tothom. És necessari ajudar-los a generar autoestima i autoconfiança, basades en les seves capacitats i formes d’aprenentatge. Això permetrà promoure adaptacions més eficaces i positives, ja sigui en l’àmbit acadèmic o laboral.
Actuació coordinada
Per donar una millor resposta a les necessitats dels joves, és essencial una actuació coordinada dels recursos públics i privats disponibles. Aquesta coordinació no només ha de garantir l’accés dels joves als recursos necessaris, sinó també fomentar el treball en xarxa.
Visió a llarg termini
És important tenir en compte que el món professional està canviant i que una visió a curt termini pot tenir repercussions negatives en el futur dels joves. Cal buscar solucions que ofereixin estabilitat laboral i evitin la precarietat a llarg termini.
Conclusió
Reorientar i donar suport als joves que abandonen l’educació és un repte important per a la societat. Cal treballar en l’apoderament personal i en la coordinació dels recursos disponibles per garantir un futur positiu i estable per a aquestes persones.