Inici » Gènere, espais públics i art contextual

Gènere, espais públics i art contextual

by premium.cat
una mujer caminando por una calle pasando por una pared con fotografías de mujeres y un edificio al fondo, Chen Jiru, fondo de la ciudad, una pintura, arte interactivo

La observació diària de les representacions a les parets

Ingrid Riera es desplaçava cada dia en bicicleta des de Girona, on té la seva residència, cap a Salt, on es trobava el seu lloc de treball. Durant aquesta ruta diària, observava una gran varietat de representacions en forma de grafit a les parets. Aquests dibuixos, aparentment innocents, generaven en Riera una certa intranquil·litat i molèstia, fins i tot una sensació d’incomoditat, tot i que en aquell moment no n’entenia exactament la raó. Aquesta situació quotidiana, que ella considerava una simple anècdota, va donar lloc a una proposta dirigida a Maria Soler, amb qui havia cofundat el col·lectiu artístic La Noia del Monyo, per catalogar tots aquests tipus de grafits, tot i que en un primer moment, Riera admet que aquest projecte els va fer dubtar. “Al principi, no sabíem quin podia ser l’objectiu de documentar aquest tipus de pintades”, comenta Riera.

Espais públics i el projecte Espais púb(l)ics

Durant el 2020, mentre realitzaven una residència a la Volta, van començar a animar la gent a fer fotografies de grafit que representessin la sexualitat o el gènere i a compartir-les juntament amb la seva ubicació. En poc temps van rebre més de dues-centes fotografies, la majoria de les quals eren de caràcter fàl·lic. Davant d’aquesta inundació de fotografies, van decidir limitar la recepció per poder centrar-se en una recerca més teòrica. A més, van obtenir el suport d’una beca en els àmbits de les arts visuals de la Generalitat de Catalunya per aprofundir en aquesta investigació, creació i mediació artística que va sorgir de la idea de ceguesa selectiva.

La Porca i la recopilació de dades

Limitant el seu estudi a la ciutat de Girona, van fer servir una acció anomenada La Porca per recollir dades. Mitjançant aquesta acció participativa, van animar la gent a respondre preguntes de forma anònima, indicant només el seu sexe i edat. Els resultats van revelar dades impactants, com ara que el 90% de les dones consultades afirmaven haver-se sentit abusades en algun moment de la seva vida.

Intervencions artístiques

Aprofitant l’origen del seu projecte de recerca en els grafits, les integrants de La Noia del Monyo van decidir realitzar diverses intervencions en el marc de l’art contextual. Incorporant col·laboracions amb artistes locals, van modificar directament els grafitis i van dur a terme altres accions relacionades amb aquest projecte a l’espai públic.

Experiència i publicació al Quebec

Gràcies al programa Bòlit Residència Girona Creativa, van poder traslladar la seva metodologia del projecte Espais púb(l)ics a la ciutat de Quebec. Les accions realitzades en el marc d’aquest projecte queden recollides en una publicació, juntament amb tots els materials generats a Girona, amb l’objectiu de desenvolupar la metodologia en diversos territoris i crear una col·lecció de publicacions que permetin contrastar mirades i cultures diverses en relació a la sexualitat, el gènere i la seva representació a l’espai públic.

En resum, la recerca de grafits, la col·laboració amb entitats locals i el desenvolupament d’accions a l’espai públic constitueixen els eixos essencials d’aquest projecte.

Conclusions i reflexions

Amb aquesta investigació, s’ha posat de manifest la manca d’educació sexual adequada en la ciutat de Girona. Malgrat els progressos, encara hi ha un llarg camí per recórrer en aquest àmbit.

Per tant, La Noia del Monyo ha dirigit els seus esforços principalment cap al professorat, considerant que és un àmbit clau per a la millora de l’educació sexual. A més, han posat l’accent en la forma en què les noies es refereixen a elles mateixes en molts instituts, utilitzant el masculí per a autodescriure’s.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00