Recuperació després d’un dia de caos
Els aeroports de tot el món, incloent-hi aquells gestionats per Aena, com el de Barcelona-El Prat, tornen a la normalitat després d’un divendres caòtic a causa d’un problema en els sistemes de Microsoft. En plena temporada de vacances, una actualització del servei de ciberseguretat de Crowdstrike va resultar incompatible, i va ocasionar la caiguda de Windows i el col·lapse de sistemes informàtics a aeroports de tot el món.
Aquesta fallada va obligar que tots els processos als aeroports, com la facturació de vols, es realitzessin manualment, provocant llargues files i aglomeracions de passatgers. Més de 33.000 vols es van cancel·lar a nivell global, incloent uns 400 vols a la xarxa d’Aena, deixant desenes de milers de persones encallades.
Restabliment de sistemes i gestió de la crisi
Aena ha aconseguit restablir la majoria dels seus sistemes i en destaca la gestió durant la crisi, malgrat les nombroses cancel·lacions. Des de les primeres hores de divendres fins a les 19.00, es van operar 5,600 vols a la seva xarxa, cancel·lant-se només un 6.5% dels vols programats, uns 7,400 en total. Tot i els retards, els aeroports han mantingut la seva operativitat en tot moment.
A més de Barcelona-El Prat, aeroports com Madrid-Barajas i Palma han registrat grans afectacions a causa de la seva alta demanda durant aquesta època de l’any.
Impacte a les aerolínies
Diverses aerolínies, entre elles Iberia, Air Europa, Air France, KLM, Eurowings, Vueling, Ryanair i Wizz Air, han experimentat errors en els sistemes informàtics. Això va impedir als usuaris fer el check-in a les aplicacions o llocs web de les companyies, recomanant-se als passatgers arribar amb tres hores d’antelació per realitzar el procés de manera presencial.
La recomanació de consultar l’estat dels vols i els bitllets segueix vigent per evitar inconvenients addicionals.
Afectacions a aeroports internacionals
L’apagada també va afectar diverses aerolínies nord-americanes com Delta, United i American Airlines, els vols de les quals van quedar a terra. A Europa, nombrosos aeroports van enfrontar problemes similars i van implementar plans de contingència per reduir l’impacte en els viatgers. Entre ells hi ha Heathrow a Londres, Luton, Gatwick, Stansted, Edimburg, Manchester, Roma, Schiphol a Amsterdam, Berlín, Zuric i Cracòvia.
Valoració del Govern
Declaracions del ministre de Transports
Óscar Puente, ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, va assegurar que les errades en els serveis al núvol de Microsoft no van generar ‘grans problemes’ als aeroports. La principal afectació es va donar als sistemes de facturació d’Aena, la qual ha estat recuperant-se gradualment. Pont va destacar la tasca d’Aena i el seu personal per gestionar la crisi i fer embarcaments i facturacions manualment.
Impacte menor a aeroports espanyols
El ministre va explicar que l’incident va ser degut a una actualització d’un antivirus lligat a Microsoft, àmpliament utilitzat a nivell mundial per empreses privades i públiques. Afortunadament, a Espanya l’afectació ha estat menor en comparació d’altres llocs.
Comentaris del ministre d’Indústria i Turisme
Per part seva, Jordi Hereu, ministre d’Indústria i Turisme, també ha afirmat que la decisió de Microsoft va tenir un impacte ‘lleu’ a la xarxa d’aeroports d’Aena. Durant una visita a Mataró, Hereu va assenyalar que el problema va obligar a activar un sistema de contingència per dur a terme la facturació i el control de passaports manualment, evitant més inconvenients. A més a més, s’han reforçat els sistemes policials per gestionar la situació.