El Govern espanyol i la Generalitat estudien ajuts per a la nova planta de Nissan
El Govern espanyol, la Generalitat, l’automobilística xinesa Chery i la catalana Ebro estan avaluant en una comissió conjunta els ajuts per a la nova planta que les dues empreses han acordat establir als antics terrenys de Nissan, a la Zona franca de Barcelona. Aquesta col·laboració té com a objectiu impulsar la reindustrialització de la zona i generar ocupació al sector automotriu.
El repte de la reindustrialització de Nissan
Un dels principals desafiaments que enfronta la reindustrialització de Nissan és la manca de múscul financer. Per superar aquest obstacle, s’està considerant una aportació més gran de fons públics, que podria ser comunicada en un futur. L’arribada de l’automobilística xinesa Chery està vinculada a aquesta aportació addicional de fons públics, cosa que enfortiria el projecte i contribuiria al seu èxit.
Comissió conjunta i seguiment de la situació
La comissió conjunta, que es va constituir fa sis mesos, ha estat treballant en el seguiment de cada qüestió i dubte plantejats per Chery i Ebro des de la seva creació. Les dues administracions, el Govern espanyol i la Generalitat, han estat atentes a les necessitats i requeriments de les empreses involucrades en el projecte, amb l’objectiu de garantir-ne l’èxit i contribuir al desenvolupament econòmic de la regió.
Aportació de fons públics per a projectes industrials privats
L´aportació de fons públics a projectes industrials privats és una pràctica comuna per fer més atractiva una ubicació als nous operadors i compartir el risc del projecte. En aquest cas, se segueixen les normatives europees que estableixen mecanismes de control i transparència en l’assignació d’ajudes públiques. Tant el Govern espanyol com la Generalitat estan compromesos a garantir que els ajuts s’atorguin de manera justa i equitativa.
Detalls sobre la inversió i els ajuts
Tot i que encara no s’han detallat les quantitats exactes de la inversió i els ajuts, s’espera que els 400 milions d’inversió publicoprivada anunciats pel Govern espanyol incloguin fons europeus, així com recursos del mateix govern i la Generalitat. Fins ara, s’han destinat 21 milions d’euros del Perte VEC I i II a l’enginyeria Btech i D-Hub, i la Generalitat ha acordat destinar 4,5 milions d’euros des del 2021 al D-Hub i l’Ebre a través de tres convocatòries dajuts. A més, s?estan invertint sis milions d?euros en la formació d?antics treballadors de Nissan.
Compromís de futures aportacions
Tant el Govern espanyol com la Generalitat han manifestat la disposició a facilitar més fons en el futur. El Govern espanyol compta amb el Pert VEC III i IV, així com amb instruments propis com el Fons de Suport a la Inversió Industrial Productiva (FAIPP) i ajuts a projectes dinnovació i sostenibilitat en làmbit de la indústria manufacturera (IDI). Per part seva, la Generalitat condiciona noves aportacions a la presentació de nous projectes específics. Les dues administracions han destacat que Chery encara no ha rebut cap dels ajuts, ja que encara no ha presentat cap projecte concret.