Un any de creixement en les queixes
L’any 2024 ha estat testimoni d’un augment significatiu en les reclamacions gestionades pel servei d’Atenció al Consumidor d’Andorra, amb un total de 1.710 queixes. Aquesta xifra representa un increment de 75 queixes respecte a l’any anterior, 2023, que ja havia registrat un augment respecte a 2022.
Resultats de la gestió de queixes
D’aquestes 1.710 reclamacions, 1.022 han estat resoltes satisfactòriament. No obstant això, 478 han estat considerades no procedents, 39 no han arribat a un acord i 36 han estat rebutjades. Actualment, hi ha 135 queixes que continuen en procés de tramitació. A més, el departament ha implementat tres expedients sancionadors aquest any.
Sectorial: El comerç electrònic al capdavant
El comerç electrònic es posiciona com el sector amb més queixes, acumulant un total de 446 reclamacions. Aquesta tendència ha crescut de manera espectacular, amb un increment que va de 98 queixes el 2022 a 291 el 2023, i continuant amb un augment de 155 queixes en el darrer any.
Estacions d’esquí: Un descens en les queixes
En contrast amb el comerç electrònic, les estacions d’esquí han experimentat una disminució en les queixes, passant de gairebé 400 el 2023 a 354 el 2024. Les dades del 2022 mostraven 352 queixes en aquest sector.
Diferents sectors en xifres
Les reclamacions per habitatge han caigut a 35, comparat amb les 48 del 2023. En el sector del transport, s’han registrat 131 queixes, 43 menys que l’any anterior. La restauració ha vist 37 queixes, mentre que en qüestions bancàries se n’han catalogat 21, amb un petit increment respecte al 2023. Els serveis públics han rebut 19 queixes, cinc més que en l’any anterior.
Perfil dels reclamants
Els ciutadans espanyols lideren el rànquing de reclamants amb 868 queixes, seguits pels andorrans amb 587, i els francesos amb 148. Els portuguesos ocupen la quarta posició amb 33 queixes. És notable que la majoria de les reclamacions en els sectors de comerç electrònic i estacions d’esquí provenen de persones que viuen fora del país.
Tendències mensuals
El mes de gener ha estat el més actiu en termes de reclamacions, amb un total de 322 queixes. D’altra banda, maig va ser el mes amb menys queixes, amb només 74 registrades.
Reflexió sobre el futur de les reclamacions
Amb l’augment continuat de les queixes, és fonamental que el servei d’Atenció al Consumidor d’Andorra consideri estratègies per millorar la seva resposta i adaptabilitat davant les necessitats dels consumidors. L’evolució d’aquestes dades és un reflex del canvi en les dinàmiques de consum i la necessitat d’una regulació més eficaç.