Barcelona: Una Oportunitat per Millorar la Salut Pública i el Medi Ambient

Impacte del Trànsit sobre la Salut a Barcelona

Un recent estudi realitzat per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) ha revelat que una reducció del 25% en el trànsit motoritzat podria evitar gairebé 200 morts prematures cada any a la ciutat. Les dades indiquen que aquesta disminució en el nombre de vehicles resultaria en una disminució del 17,6% en els nivells de diòxid de nitrogen (NO2), un contaminant que afecta greument la salut pública.

Col·laboració Científica i Tecnològica

L’estudi, que ha comptat amb la col·laboració del Barcelona Supercomputing Center – Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS), ha utilitzat models avançats per simular les emissions de trànsit i la seva relació amb els nivells de contaminació. Aquesta tecnologia innovadora permet analitzar l’impacte de diverses variables com el trànsit, les condicions meteorològiques i l’estructura urbana.

Escenaris Hipotètics i Resultats

Els investigadors van establir un escenari de referència fixat al 2019 i van definir tres escenaris amb diferents nivells de reducció del trànsit. Tots els escenaris incloïen mesures del Pla de Mobilitat Urbana 2018-2024, que proposa accions com la creació de superilles i la implementació de zones de baixes emissions.

Escenari Conservador

En el primer escenari, tot i que no es reduïa el nombre total de vehicles, es preveia l’exclusió dels vehicles més contaminants. Aquesta acció sola podria evitar 67 morts anuals i disminuir els nivells de NO2 en un 5,9%.

Reducció Significativa del Trànsit

El segon escenari, que implicava una reducció del 25% en el trànsit privat, va mostrar resultats més optimistes, amb la previsió de 199 morts evitables anuals i una disminució del NO2 del 17,6%. Aquesta reducció beneficiaria especialment les zones més contaminades del centre de la ciutat.

Electrificació del Port

El tercer escenari incloïa l’electrificació del port, que actualment contribueix amb un 7% a la mortalitat associada al NO2. Es preveu que aquest pla es completi el 2030, i la seva combinació amb la reducció del trànsit podria resultar en una disminució del 19,4% dels nivells de NO2, evitant així 228 morts prematures cada any.

Reptes per a la Qualitat de l’Aire

Malgrat els resultats positius, l’estudi destaca que cap dels escenaris analitzats aconseguiria complir amb les noves normatives europees de qualitat de l’aire que entraran en vigor el 2030. Ana Ramos, investigadora d’ISGlobal, subratlla la necessitat de fer més per millorar la qualitat de l’aire a Barcelona.

Un Exemple per a Altres Ciutats

Mark Nieywenhuijsen, director del programa de Clima, contaminació atmosfèrica, natura i salut urbana d’ISGlobal, assenyala que els resultats d’aquest estudi poden servir com a referència per a altres ciutats que busquen millorar la seva qualitat de l’aire. A més, Marc Guevara del BSC, indica que aquestes mesures no només impactarien els nivells de NO2, sinó que també podrien contribuir a la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Related posts

Connexions empoderadores: el renaixement de l’educació braille

Victòries imprevistes: el títol de Liverpool i els passos predictius

Explorant Essex: un viatge de descobriment i connexió