Una Relació Complexa amb el Transport Públic
Fa aproximadament deu anys que vaig deixar de fer servir regularment els autobusos que connecten Barcelona amb Igualada, així com la ruta cap a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La fi dels meus estudis universitaris i la disminució de la necessitat d’anar a la ciutat em van allunyar de les dificultats que acompanyaven aquest servei. No obstant això, gràcies a les xarxes socials i a les notícies que apareixen en els mitjans, he pogut mantenir-me al corrent dels problemes que persisteixen.
Un Passat Ple de Queixes i Descontentament
En el meu segon any de carrera, el 2012, el debat sobre la ineficàcia del servei de bus era omnipresent a Igualada i la Conca d’Òdena. Aquesta situació no era nova; els ciutadans ja havien expressat les seves queixes contra l’empresa que gestionava el servei, una problemàtica que s’havia arrossegat des dels anys 90 i fins i tot abans.
Actors Clau en el Debat
Els mateixos actors han estat presents en aquesta discussió al llarg dels anys: estudiants i ciutadans cansats de les deficiències del servei, enfrontats a una empresa concessionària que ha canviat de nom, passant d’Hispano Igualadina a Monbus. Al mig, les administracions han contribuït amb les seves decisions o la seva inacció a augmentar el descontentament general.
Novetats i Expectatives: Un Cicle que Es Repetix
A la dècada dels 90, van aparèixer plataformes d’estudiants que denunciaven les mancances del servei de bus. El 2012, amb el suport de les xarxes socials, va néixer el hashtag #hispanofail, que permetia a usuaris expressar en breus missatges els problemes que experimentaven durant els seus viatges. Això va inspirar l’empresa Creagia a desenvolupar una aplicació per registrar incidències en les rutes.
Promeses de Millora
Molts vam sentir que s’acostaven canvis significatius. L’arribada del bus Express entre Igualada i Barcelona va alimentar les nostres esperances. Cada generació que ha hagut de fer front a l’empresa concessionària ha experimentat moments d’optimisme semblants, però amb el temps, els nous autobusos, tant els Express com els convencionals, continuen presentant avaries, incidents de combustió o deixant passatgers a l’espera a l’aturada de Maria Cristina.
Una Realitat que Persisteix
Amb dotze anys d’història per al hashtag #hispanofail, Monbus ha ampliat la seva gestió a més línies arreu de Catalunya, però els problemes semblen ser una constant. Malgrat el pas del temps i el creixement de les generacions, alguns aspectes del servei de transport públic romanen immutables, deixant-nos amb la sensació que, malgrat el progrés, les dificultats continuen sent les mateixes.