Inauguració d’una Nova Edició
El prestigiós Festival del Castell de Peralada ha donat el tret de sortida a la seva 38a edició, en concret, el divendres 19 de juliol. Per a aquesta ocasió, el festival ha escollit un artista de renom mundial, el tenor polonès Piotr Beczala, una figura estimada del món de l’òpera que ha tornat a Peralada per tercera vegada. A prop de complir els seixanta anys, Beczala conserva una condició vocal excepcional, sorprenent per la seva brillants tonalitat i intensa projecció, que va ressonar contra els sòlids murs de l’església del Carme, l’espai acollidor on es va celebrar l’esdeveniment.
Un Concert de Moltes Emocions
El concert va comptar amb la veu del tenor polonès acompanyada per la pianista francesa Sarah Tysman, qui va proporcionar un acompanyament subtil i delicat, deixant que la veu de Beczala brillés amb tota la seva esplendor. La primera part del repertori va estar dedicada a l’obra de Txaikovski, iniciant-se amb una recopilació de nou de les seves cançons, que reflecteixen profundament la nostàlgia i la pèrdua amorosa, amb una onada d’emocions que caracteritzen les composicions del gran compositor rus.
El Món de Txaikovski
Les peces seleccionades eren petites joies que abordaven una gamma d’emocions humanes i inquietuds existencials que sonen en les obres d’aquest compositor. La capacitat de Beczala de variar la seva interpretació va ser admirable, adaptant la seva veu a la delicadesa de cada cançó, amb suau murmuris i notes altes col·locades de manera impecable.
Moments Clau del Concert
Després d’una breu pausa musical amb un fragment de ‘Juny’ de ‘Les estacions’, el concert va prendre un nou rumb amb l’esplèndida ària de Lenski del ‘Ievgueni Onieguin’, un rol que Beczala ha interpretat amb gran èxit al llarg dels anys. La seva expressió va fer que els assistents poguessin sentir la tràgica història del jove personatge amb una intensitat palpable, acabant la peça amb un llarg diafragma que va fer que l’aire quedés atrapat en els cors dels espectadors.
Segona Part amb Una Teclada Operística
La segona secció del concert es va centrar completament en l’univers operístic. Va començar amb una joia del repertori polonès, l’ària del carilló de ‘Straszny Dwór’ (La casa del terror), del compositor polonès Stanislaw Moniuszko. Actualment, tant Beczala com el seu compatriota, el contratenor Jakub Józef Orliński, s’han convertit en ambaixadors de les seves obres, portant-les a teatres de tot el món i captivant audiències que desconeixien la seva bellesa.
Una Interpretació que Captiva
A ‘Straszny Dwór’, la figura de Stefan evoca els records d’infantesa a través d’un carilló que sonava des de la misteriosa casa, amb Beczala transformant aquesta evocació en una interpretació rica en matissos i emoció. La seva veu va començar amb una ternura misteriosa que va anar incrementant, capturant l’essència de la melodia amb una passió creixent.
El Moment Culminant
Un dels moments més esperats va arribar amb l’ària del príncep de ‘Rusalka’, una obra que Beczala interpreta amb una magistral facilitat. La seva veu robusta i els seus aguts resplendents van crear un ambient de somni, als which multituds van poder submergir-se en l’apassionant narrativa operística. A més, és d’esperar que l’any vinent torni a aquesta òpera, amb representacions al Liceu entre el 22 de juny i el 7 de juliol, un gran esdeveniment que no es pot deixar escapar.
Final del Concert
Després d’una breu pausa musical, on la pianista va interpretar una ‘Humoresque’ d’Antonín Dvořák, el concert va concloure amb peces d’autors icònics com Verdi i Puccini. De l’obra de Verdi, Beczala va rendir homenatge amb la cançó ‘Di’ tu sei fedele’ de ‘Un ballo in maschera’, realitzant uns salts intervàlics amb una precisió admirable.
Aplaudiments i Bis
El concert va acabar amb una gran ovació, amb el públic dempeus a l’església del Carme. Beczala no va defraudar, oferint un parell de propines: una cançó popular polonesa ‘Cichutko’, on va culminar amb un agut espectacular, i la coneguda ‘Core’ngratu’, que va emocionar encara més l’audiència.
Suggeriment d’Organització
Finalment, és important que l’organització del festival consideri la possibilitat d’oferir un programa de mà tradicional que permeti als assistents gaudir millor de les actuacions, amb les lletres i traduccions impreses. Dependre de les pantalletes petites dels mòbils a través de codis QR pot ser molesta i, de fet, representaria un aspecte perillós durant l’esdeveniment. Aquesta millora asseguraria un gaudi més profund de la música, sense la distracció d’errors tècnics.