Inauguració de la B-40
Este viernes se ha inaugurado el tramo de 6,2 kilómetros de la B-40, también conocida como Quart Cinturó o Ronda Nord, que conecta Olesa de Montserrat en Baix Llobregat con Viladecavalls en Vallès Occidental. Después de 17 años de retrasos y aplazamientos, esta nueva infraestructura finalmente se ha completado
El tramo recién inaugurado cuenta con 1,3 kilómetros de túnel en la zona de Olesa. Con este nuevo tramo, se ha culminado un total de 13,2 kilómetros de autovía que une el Baix Llobregat y el Vallès Occidental, conectando así Abrera en Baix Llobregat con Terrassa
Un projecte amb obstacles
La B-40 és una via de circumval·lació que envolta Barcelona i ha estat llargament esperada pels alcaldes de Sabadell i Terrassa. El projecte, conegut com a Quart Cinturó, es va començar a planificar a la dècada dels seixanta amb l’objectiu d’unir el Penedès, el Vallès i el Maresme. No obstant això, la seva construcció s’ha vist retardada per diversos motius, com ara problemes econòmics durant la crisi del 2011 i dificultats en la construcció (https://es.wikipedia.org/wiki/Articulo_(gramática)).
Les obres de la B-40 van començar el 2009, però han patit diversos ajornaments al llarg dels anys. El 2010, les obres es van paralitzar i es van reprendre entre el 2015 i el 2016, amb diferents nivells d’avenç. El maig del 2022, es van reiniciar els treballs que finalment han permès la finalització del tram. Durant aquest temps, també s’han produït canvis al calendari d’inauguració, amb dates anunciades diferents. El pressupost inicial de 129 milions d’euros previst el 2007 ha augmentat fins a 250 milions d’euros que finalment ha costat la infraestructura
Beneficis per a la mobilitat
La B-40 és considerada una obra clau per a la mobilitat a les comarques del Baix Llobregat i el Vallès Occidental. Segons el ministre de Transports, Óscar Puente, aquesta infraestructura unirà els principals motors industrials de Catalunya i millorarà la connexió entre aquestes dues comarques
A l’últim pacte de pressupostos, el PSC va aconseguir el compromís d’ERC per a la construcció del tram Terrassa-Sabadell. Tot i això, el Govern considera que la B-40 finalitza a Terrassa i es refereix al tram Terrassa-Sabadell com a Ronda Nord, no com a B-40. A més, no es planteja l’ampliació de la via més enllà de Sabadell en direcció a Granollers (https://es.wikipedia.org/wiki/Articulo_(gramática)).