Un llegat que perdura
Les imatges en blanc i negre que adornaven l’aparador de la llibreria Gaudí a Reus són testimoni d’una història que va començar el 13 de febrer de 1965. En un context de repressió política, aquest establiment va néixer amb la missió de promoure la cultura catalana, convertint-se en un refugi per als que defensaven la llengua i la identitat.
Adaptació a un món canviant
Sis dècades més tard, la llibreria no només ha sobreviscut, sinó que ha trobat maneres innovadores de prosperar en un entorn cada cop més competitiu, marcat per l’auge de les vendes en línia i la presència de grans cadenes. Montsant Fonts, una de les propietàries, destaca l’experiència acumulada al llarg dels anys: ‘Som aquí gràcies a 60 anys de dedicació i ofici’, comenta amb orgull.
Un inici ple de desafiaments
Els primers anys no van ser fàcils. Fonts explica que l’aposta per la literatura en català es va veure dificultada per un mercat limitat i la vigilància del règim franquista. El seu pare, Isidre Fonts, activista compromès, va viure en constant por de represàlies, amb agents de la policia controlant els seus moviments.
Transformació del sector editorial
Amb el final de la dictadura, la llibreria va experimentar un canvi significatiu. Fonts recorda que es va diversificar l’oferta editorial i que la disponibilitat de llibres va millorar notablement. ‘En aquella època, la gent necessitava llibres, i ara podem oferir-los amb una rapidesa sorprenent’, assenyala.
Els reptes de l’actualitat
Recentment, la Gaudí ha enfrontat nous obstacles amb l’optimització logística de les distribuïdores, que va causar retards significatius en les entregues. Fonts ho defineix com ‘una situació dramàtica’ que ha afectat a moltes llibreries del país.
El valor del comerç local
A Reus, només queden dues llibreries que es dediquen exclusivament a la venda de llibres, una situació que contrasta amb l’arribada de cadenes comercials. No obstant això, Fonts afirma que la Gaudí ha mantingut la seva clientela i que les vendes durant la campanya de Nadal han estat positives.
Lluita contra la venda en línia
Fonts també comenta la competència que suposa la venda per internet. ‘Hi ha qui prefereix comprar a Amazon sense sortir de casa, oblidant que les llibreries locals aporten vida al barri’, reflexiona. No obstant això, reconeix que la millora en la logística de les distribuïdores ha beneficiat a tots.
Una relació especial amb els clients
La llibreria Gaudí ha construït una base de clients fidels al llarg dels anys. ‘La nostra clientela ens coneix i valora el servei personalitzat que oferim’, destaca Fonts. ‘És un orgull celebrar 60 anys d’història, i continuarem treballant per la cultura i la literatura en català.’