El context de l’acte ‘L’ensenyament, en català’
El Centre Flassaders de Palma ha estat l’escenari de l’acte ‘L’ensenyament, en català’, organitzat per l’Assemblea de Docents de les Illes Balears. Aquesta trobada, oberta al públic en general, ha tingut com a objectiu reflexionar i debatre sobre el sistema educatiu propi i defensar l’ensenyament en català. L’acte s’emmarca dins del procés d’escolarització 24/25, que planteja diverses mesures que han generat polèmica i preocupació en la comunitat educativa.
Les preocupacions de la comunitat educativa
Els plans de la Conselleria per a l’escolarització del curs 24/25 han generat inquietud i han trencat el consens entorn del model educatiu. Aquestes mesures inclouen la segregació dels alumnes, l’incompliment del Decret de Mínims, la manca de fonamentació pedagògica i la impossibilitat de mantenir el mateix nivell de les dues llengües oficials, tal com estableix la normativa. Això ha alarmat la comunitat educativa, ja que es pretén segregar els alumnes en funció de l’elecció lingüística, tant en el primer ensenyament com en el Pla Pilot per a Primària i Secundària.
Les intervencions de les entitats educatives i culturals
Durant l’acte, s’han realitzat diverses intervencions de representants d’entitats educatives i culturals, com ara Obra Cultura Balear, Associació de Directors de Primària, FAPA i Col·legi de Docents. També ha participat la Xarxa Educativa per la Llengua, que agrupa més de 30 entitats del sector. Totes aquestes entitats han reiterat el seu compromís amb la defensa del model educatiu propi, basat en l’ensenyament en català, com a garantia dels principis d’inclusió, igualtat d’oportunitats i no-segregació.
La campanya ‘El català, un ventall d’oportunitats’
L’Assemblea de Docents ha posat en marxa la campanya ‘El català, un ventall d’oportunitats’, que té com a objectiu informar les famílies sobre els avantatges de l’escolarització en la llengua pròpia. En el marc d’aquesta campanya, s’han creat vídeos subtitulats en 10 idiomes, on diferents personatges expliquen la seva experiència d’haver estat escolaritzats en català. A l’acte, s’ha projectat un d’aquests vídeos i han intervingut Ismael Isaac i Tania Irene López, dos dels seus protagonistes.
Les opinions dels representants
Durant les intervencions, els representants de les entitats han expressat les seves preocupacions i han defensat el model educatiu actual. Miquel Àngel Guerrero, de FAPA, ha recordat que l’elecció dels pares no pot vulnerar el dret dels alumnes a aprendre la llengua consensuada en el projecte lingüístic de cada centre. Joana Maria Mas, d’ADIPMA, ha destacat la importància de mantenir el model lingüístic actual, basat en l’experiència dels últims anys. Antoni Llabrés, de l’OCB, ha criticat el Pla Pilot per a Primària i Secundària i ha anunciat que interposarà un recurs contenciós administratiu. Catalina Bibiloni, de la Xarxa Educativa per la Llengua, ha denunciat el trencament del consens educatiu i Antoni Salvà, en nom del Col·legi de Docents, ha demanat la retirada del pla lingüístic.
La crida a la participació massiva
Per finalitzar l’acte, Marina Vergés, com a portaveu de l’Assemblea, ha fet una crida a la participació massiva a la Diada per la Llengua, que se celebrarà el dia 5 de maig. Aquesta diada, organitzada per l’OCB i Joves de Mallorca per la Llengua, té com a objectiu reivindicar la importància de la llengua catalana.