L’Hidrogen com a Font d’Energia Sostenible i el seu Impuls a Europa

El Potencial de l’Hidrogen com a Combustible Net

L’hidrogen, essent l’element químic més abundant a la natura, es presenta com una poderosa font de combustible que allibera aigua en forma de vapor en lloc de produir diòxid de carboni, cosa que el converteix en una energia neta.

L’obtenció de l’hidrogen ha portat la classificació segons la sostenibilitat. L’hidrogen gris, el més comú actualment, és el menys respectuós amb el medi ambient en dependre de combustibles fòssils. D’altra banda, l’hidrogen blau, encara que també requereix combustibles fòssils, emet menys carboni, i l’hidrogen rosa procedeix d’electricitat generada mitjançant reactors nuclears. L’opció més ecològica és l’hidrogen verd, produït a partir d’energies renovables, que s’erigeix ​​com una alternativa 100% sostenible als combustibles fòssils, tot i que la seva obtenció continua essent difícil i costosa, cosa que en limita la presència al mercat.

Impuls de la Unió Europea i Països Associats

Diversos països europeus, incloent-hi Espanya, Estònia, França, Alemanya, Itàlia, Eslovàquia i els Països Baixos, estan impulsant inversions de la mà de la Unió Europea per promoure l’ús de l’hidrogen com a combustible sostenible al sector del transport.

La Unió Europea ha aportat suports financers equivalents a 1400 milions d’euros per activar el Projecte Important d’Interès Comú Europeu (PIICE) Hy2Move, amb l’objectiu de promoure la cadena de valor de l’hidrogen en mobilitat i transport. Aquest esforç forma part del compromís europeu amb el Pacte Verd Europeu i la llei climàtica ‘Fitfor 55’, que busca reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle en un 55% el 2030, i fer que la Unió Europea sigui climàticament neutra per al 2050.

Inversions i Desenvolupament a Espanya

A Espanya diverses empreses i institucions estan involucrades en projectes relacionats amb l’hidrogen. Per exemple, la Generalitat a Catalunya s’implica en projectes que tenen l’hidrogen com a protagonista, i firmes com Volvo han mostrat el seu compromís amb la sostenibilitat mitjançant l’adquisició de concessionaris enfocats a la tecnologia de l’hidrogen.

A més, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha anunciat la compra de 36 autobusos d’hidrogen i ha consolidat la seva aposta per un transport públic sostenible. Així mateix, Talgo ha substituït un dels trens de llarga distància per un amb sistema de propulsió per pila de combustible d’hidrogen i bateries.

Perquè una adopció creixent d’aquesta font d’energia sostenible sigui possible, les infraestructures són clau. Actualment, a Espanya hi ha dotze hidrogeneres privades i vuit públiques en funcionament, amb dotze més en construcció. Extremadura està treballant per acollir la primera hidrogenera del món destinada a trens d’alta velocitat. A més, la logística per al transport d’hidrogen està avançant gràcies a diversos estudis que n’analitzen la distribució a través de ports i àrees industrials costaneres.

Related posts

La Festa de la Glòria: Un Començament Vibrant a Alcoi

La Pèrdua d’un Líder Espiritual: Reflexions sobre el Papa Francesc

Sant Jordi 2025: La Festa de les Roses i Llibres Amb Noves Restriccions