Rebuig Generalitzat a la Proposta de Suspensió de l’Operativa Aeroportuària
A l’àmbit governamental s’ha generat un ampli rebuig cap a la proposta del Govern que busca suspendre l’operativa segregada de l’aeroport del Prat. Aquesta iniciativa pretén permetre que les dues pistes funcionin de manera independent durant quatre hores diàries en els mesos estivals, acollint tant aterratges com enlairaments.
La primera veu que va manifestar el desacord va ser la del ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, que la va qualificar com a poc seriosa i un mer intent d’aparentar compromís amb el desenvolupament de la infraestructura. Hereu va criticar la manca de decisions estratègiques per part de l’executiu català.
En la mateixa línia, Salvador Illa, capdavanter dels socialistes a Catalunya, va considerar inviable la proposta del Govern sense abordar les preocupacions dels veïns de Gavà. Va destacar la importància de respectar els acords previs sobre reducció de sorolls.
El ministre de Transports, Óscar Puente, va donar suport a les opinions anteriors, argumentant que la proposta vulnera acords previs i empitjoraria la qualitat acústica de l’aeroport, afectant la salut dels residents a Castelldefels i Gavà.
Defensa de la Proposta per part del president de la Generalitat
El president de la Generalitat i candidat d’ERC, Pere Aragonès, va defensar la proposta del Govern, destacant-ne la viabilitat i la possibilitat d’implementar-la en un termini més curt. Aragonès va instar Aena a assumir responsabilitat en la insonorització de les zones urbanes properes a l’aeroport.
Aragonès va reconèixer l’impacte temporal sobre la població, però va assegurar que es mantindria dins dels límits legals i que seria per un període limitat. Es va comprometre a portar la proposta a la comissió tècnica Estat-Generalitat per a la seva avaluació.
Proposta de Modificació al Funcionament de l’Aeroport del Prat
El Govern proposa ajustaments a l’operativa de l’aeroport del Prat durant els mesos estivals, amb l’objectiu d’incrementar-ne la capacitat i adaptar-se a demandes futures. Actualment, el Prat compta amb dues pistes paral·leles i una de transversal, utilitzada en períodes de baixa activitat o durant la nit.
La proposta busca permetre que les dues pistes paral·leles operin simultàniament durant certes hores, cosa que podria elevar el nombre de vols per hora. Tot i això, aquesta mesura enfronta reptes relacionats amb l’impacte ambiental i les molèsties als residents, per als quals es plantegen solucions com ajudes per a insonorització o compra d’habitatges.