Redescobrint el Cant Gregorià: Un Viatge Sonor Feminista

Un Matí de Música i Nostàlgia

Fa dues setmanes, vaig tenir l’oportunitat de visitar el Museu de la Música un diumenge que es presentava gris i plujós, un reflex del meu estat d’ànim. El dia semblava amenaçar amb tempestes, i el museu, amb la seva col·lecció d’instruments antics, em va fascinar com sempre. Aquelles relíquies musicals, custodiades en vitrines de vidre, brillaven amb una bellesa incommensurable, capturant la meva atenció de manera immediata.

Un Concert que Va Transformar la Meva Percepció

No era la primera vegada que trepitjava el museu, però el motiu d’aquella visita era ben especial: assistir a un concert de cant gregorià. El meu coneixement sobre aquest gènere musical era limitat, malgrat els anys d’estudi. Tanmateix, em vaig sentir atret per la promesa d’una experiència única, que m’obre la porta a una tradició musical que desconeixia gairebé completament.

L’Art de les Veus Feminines

El cor femení Schola Cantorum Cantus Fugiens de Barcelona, en col·laboració amb la Beca Barcelona Crea 2024/25, va oferir un repertori dedicat a la música dels monestirs femenins. Aquesta actuació era més que un simple concert; era una exploració sonora que reivindicava el llegat de les dones en la música, un tema que ressona amb el treball de Mar Medinyà en el seu llibre ‘Múrries’, que desafia la narrativa tradicional de la història musical.

Un Calidoscopi de Creació Femenina

Dirigida per Chiara Mazzoletti, la proposta artística del concert, anomenada ‘Calidoscopium Muliebris Mediaevalis’, buscava ressaltar el sagrat femení, revitalitzant un repertori que, tot i ser d’autoria anònima, va jugar un paper crucial en el paisatge sonor d’aquells temps. La primera part del concert va incloure cants tradicionals de missa com el Kyrie i l’Alleluia, entre d’altres.

Peça Clau: Hildegard von Bingen

Una de les estrelles de la vetllada va ser l’antífona ‘Caritas abundat’ de Hildegard von Bingen, una figura icònica en la història de la música medieval. La seva obra, rica en espiritualitat i profunditat, va ressonar a través de les parets del museu, transportant-nos a una època on les veus femenines eren tan importants com les masculines.

Reviviendo la Tradició Musical

La segona part del concert va incloure la ‘Missa pro mulieribus pregnantibus’, una missa dedicada a les dones embarassades. La singularitat d’aquesta missa rau en que incloïa el manuscrit musical més antic conegut que es conserva a Barcelona. La jove solista Giulia Ferraldeschi, amb la seva formació en cant gregorià, va brillar en l’Alleluia, aportant una nova dimensió a la interpretació.

Un Viatge Musical a Través del Temps

Finalment, el concert va concloure amb una selecció d’antífones, entre les quals es trobaven ‘Alma redemptoris mater’ i ‘Salve regina’. Aquestes peces, que representen el cor de la litúrgia religiosa, van demostrar la riquesa i la diversitat de la música sacra femenina. La participació activa de les cantants, amb solos i instruments, va crear un ambient vibrant que feia ressorgir l’essència de la música comunitària.

Una Experiència Inoblidable

Assistir a aquest concert va ser una experiència reveladora. El cant gregorià, amb la seva bellesa única, em va oferir una nova perspectiva sobre la música i la seva història. Recomano a tothom que tingui l’oportunitat de viure un concert de cant gregorià, especialment un que reivindiqui les veus femenines. Sens dubte, transformarà la vostra comprensió dels nostres orígens musicals.

Related posts

Des del caos fins a la celebració: un viatge de supervivent a Eurovisió

Navegació New Horizons: les opcions fonamentals d’Aaron Ramsey

Spieth’s Reaneback: perseguint la història al Campionat PGA dels Estats Units