Què diu l’Acadèmia Americana de Pediatria?
L’Acadèmia Americana de Pediatria recomana que els nens menors de dos anys no facin servir telèfons, televisions, tauletes o altres aparells electrònics. Aquesta mesura té com a objectiu prevenir els efectes nocius que el temps davant de la pantalla o screen time pot tenir en les seves capacitats sensorials.
Quins són els efectes nocius dels dispositius electrònics?
Diversos estudis han demostrat que l’ús excessiu de les noves tecnologies pot provocar problemes en els nens, com ara: menys activitat física, més sedentarisme, retard en el desenvolupament comunicatiu o dificultats per conciliar el son.
A més, una recent investigació publicada per la revista JAMA Pediatrics alerta que l’ús abusiu del mòbil pot causar comportaments atípics en els nens. Aquests comportaments poden estar relacionats amb trastorns sensorials, com ara l’autisme o la hiperactivitat.
Com s’ha fet l’estudi?
L’estudi s’ha realitzat per la Universitat de Drexel i ha analitzat 1.471 nens de 12, 18 i 24 mesos. Els nens van ser avaluats 33 mesos després, mitjançant el perfil sensorial infantil/nen petit (ITSP). Aquest perfil és una eina que permet mesurar com els nens processen la informació visual, auditiva o olfactiva.
Quins són els resultats de l’estudi?
Els resultats mostren una relació entre l’edat dels nens i el seu processament sensorial. Els nens de 12 mesos que van passar més temps davant de la pantalla van tenir una disminució de les seves habilitats sensorials als 33 mesos. Això va augmentar la seva probabilitat de tenir comportaments atípics en un 105%.
Els nens de 18 mesos que van estar una hora al dia davant de la pantalla van tenir una reducció de les seves capacitats sensorials en un 23%. Els nens de 24 mesos que van afegir una hora més de pantalla al dia van incrementar les seves possibilitats de tenir comportaments atípics en un 20%.
Què és el processament sensorial?
El processament sensorial és la capacitat de fer servir la informació que el cos rep dels cinc sentits. Quan alguna d’aquestes capacitats es veu afectada, es pot manifestar a través del comportament, però també en els sistemes sensorials d’integració.
Els nens amb problemes sensorials poden experimentar massa o poca estimulació dels sentits. Per exemple, els nens amb autisme o hiperactivitat poden tenir comportaments sensorials atípics.
Els sistemes sensorials d’integració són tres: el vestibular, el propioceptiu i l’interoceptiu. El vestibular és el que proporciona equilibri i orientació al capdavant. El propioceptiu és el que orienta els músculs del cos, i proporciona informació sobre la posició i el moviment. L’interoceptiu és el que dicta la informació als òrgans interns del cos, com ara l’estómac.