Inici » El robatori de coure a la xarxa ferroviària espanyola: una crisi institucional

El robatori de coure a la xarxa ferroviària espanyola: una crisi institucional

by PREMIUM.CAT
una estació de tren amb un tren a les vies i una persona caminant per l'andana al fons amb una llum blava, Évariste Vital Luminais, cables, una foto de desplaçament d'inclinació, constructivisme

Una crisi institucional desencadenada pel robatori de coure

Recentment, el robatori de 40 metres de cable de coure de l?estació de Montcada Bifurcació, de la xarxa d?Adif i Rodalies Renfe, ha generat una crisi institucional entre el govern espanyol i el govern català. Aquest incident ha desencadenat una disputa sobre la seva responsabilitat, cosa que ha portat els dos governs a donar explicacions.

El silenci del ministeri fins al tancament dels col·legis electorals i les acusacions creuades han contribuït a aquesta situació. Els usuaris de Rodalies i de la xarxa ferroviària catalana saben que les incidències, com a retards, són freqüents a causa d’actes vandàlics i robatoris de coure a les instal·lacions d’Adif.

Perfil dels lladres i el seu modus operandi

Segons els Mossos d’Esquadra, el 80% dels lladres de coure són oportunistes, molts de nacionalitat estrangera, principalment de l’Europa de l’Est, especialment de Romania. Aquests lladres no pertanyen a grans organitzacions criminals, sinó que són persones de baix nivell amb vides humils. Sovint ataquen la xarxa ferroviària i altres empreses o obres, causant danys significatius.

El robatori de coure es tipifica com un furt davant del jutge, cosa que resulta en penes de presó irrisòries en comparació dels danys causats. Tot i ser estrangers, si són detinguts, els jutges els investiguen només per furt i solen quedar en llibertat en poques hores, cosa que contribueix a la multireincidència del robatori de coure.

Destinació del coure robat

Els lladres venen el coure sostret en una xarxa de ferrovelleres que fan els ulls grossos, aprofitant l’alt preu del coure al mercat negre. Malgrat les mesures de control, els Mossos sospiten que hi ha un circuit de mercat negre on es compra aquest material sense miraments, cosa que en dificulta la traçabilitat.

Resposta institucional i mesures de seguretat

Els Mossos d’Esquadra han augmentat el patrullatge i la vigilància de la xarxa ferroviària, així com el nivell de recerca per detectar i aturar els lladres. A més, han demanat responsabilitat a Adif quant a la protecció de les seves instal·lacions, assenyalant que la manca de protecció ha contribuït a la facilitat amb què es cometen aquests robatoris.

El director dels Mossos d’Esquadra ha defensat que el primer responsable de la seguretat de la infraestructura ferroviària és Adif, ja que n’és la propietària. També ha descartat que el que hagi passat sigui un sabotatge, afirmant que es tracta d’un robatori de coure.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00