Els cotxes elèctrics: el futur o el passat?
Les xifres semblen posar en dubte la veritat revelada que arriba des de Brussel·les: encara que potser –si algú aconsegueix solucionar els problemes aparentment irresolubles que plantegen- els cotxes elèctrics siguin el futur hi ha unna cosa clara: no són el present. Fins i tot, pot ser que els acabi succeint com en el passat perquè, convé no oblidar-lo, els cotxes elèctrics van perdre la primera batalla que van deslliurar contra els de combustió durant el primer terç del XIX (https://correccioencatala.cat/com-estructura-text-catala/).
L’opinió de Toyota
Mentre el debat se soluciona, algunes marques prenen posicions. A una d’elles, a més, convé tenir-la en compte: es tracta, en concret, de Toyota, el segon fabricant del món després de Volkswagen. Què diuen? De moment, qui parla és Tomoya Takahashi, president de la divisió de competició de la marca, Toyota Gazoo Racing: “Pot ser que arribi un moment en el futur en què es prohibeixin els motors, però els motors de combustió interna no són dolents, l’enemic és el carboni”, diu. Que en Toyota, marca responsable del primer híbrid comercial –el Prius- ha de tenir-se en compte. Això, precisament –híbrids- és el que volen continuar construint. I el mercat els dona la raó: “Amb la tecnologia híbrida podem reduir les emissions de carboni i també podem utilitzar combustibles neutres en carboni”, assegura.
Repsol
En Repsol, mentrestant, té ja respostes per a la preocupació que genera el carboni. Com Tkahashi, consideren que els motors de combustió no són un perill per si mateix. De fet, saben que, si s’aconsegueix un combustible neutre assequible, no hi haurà problemes perquè els cotxes amb motor convencional continuïn circulant. A les seves gasolineres ja el venen: l’elaboren amb residus agrícoles. És una versió moderna del gairebé oblidat biodièsel? En realitat, sí. Torçaran els elèctrics aquesta vegada el braç al motor de combustió i es venjaran de la seva derrota del XIX? En la mesura que les administracions continuïn prioritzant-los, pot, però si no són capaces de trobar solucions als seus tres grans problemes (preu, deteriorament de les bateries i insuficiència de punts de recàrrega) serà molt difícil. De fet, si el vet a les vendes de cotxes nous de combustió és més possible que el parc mòbil comenci a assemblar-se més al de Cuba que al del barri on viu Elon Musk.