Inici » L’impacte del malbaratament d’aliments al canvi climàtic

L’impacte del malbaratament d’aliments al canvi climàtic

by PREMIUM.CAT
una dona asseguda davant d'una fruiteria amb una cistella de taronges al davant i molta altra fruita, Eszter Mattioni, fotografia de retrat, una foto d'estoc, esteticisme

La preocupació dels joves pel medi ambient

El malbaratament d’aliments i el seu impacte en el canvi climàtic és una preocupació creixent a la societat i els més joves són els més conscienciats. Segons un recent estudi elaborat per Too Good To Go, la companyia responsable de la major app al món dissenyada específicament per lluitar contra el malbaratament d’aliments, el 80% dels joves estudiants a Espanya d’entre 18 i 25 anys considera fonamental evitar el malbaratament d’aliments per frenar el canvi climàtic.

L’enquesta feta a 1.700 estudiants revela que el 63,6% viu amb preocupació el futur del planeta i la sostenibilitat.

En aquest sentit abordar el malbaratament d’aliments és assenyalat pels joves com una qüestió fonamental, ja que 4 de cada 5 considera clau afrontar aquest repte per garantir un futur més verd. I és que, quan es llença menjar, es desaprofiten tots els recursos naturals emprats per a la seva producció. Es malgasta el 24% de l’aigua emprada per produir aliments, mentre que el 30% de la terra cultivada es destina a productes que mai no es consumiran. A més, aquesta problemàtica representa fins al 10% de totes les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle a nivell global.

Una manera destalviar

A més de per causes relacionades amb el medi ambient, la conscienciació creixent sobre el malbaratament d’aliments té un aliat singular: la pujada del preu dels aliments. En aquest sentit, la inflació ha tingut un impacte significatiu en el pressupost dels estudiants, ja que al 84% li manquen diners per poder menjar bé a final de mes segons les dades de l’enquesta. Per això, els joves busquen alternatives per cobrir les necessitats bàsiques. En aquest sentit, el 96% afirma haver hagut de canviar els seus hàbits de consum d’aliments i, d’aquests, un 51% assegura prestar una atenció més gran per evitar el malbaratament d’aliments. D’aquesta manera, les generacions joves reconeixen la necessitat d’adoptar un enfocament responsable per preservar el medi ambient i també tenir cura de la butxaca. Però, es reflecteix això en el malbaratament? Encara que es tracta d’una tasca complicada, els esforços hi són presents i més del 50% assegura llençar menys del 5% del menjar que compren. Aquesta tendència a tenir cura tant del medi ambient com de l’economia personal es veu reforçada per certs hàbits de compra. Així, un 68% es fixa més en les promocions i els descomptes, mentre que un 54% ha reduït la qualitat dels aliments que compra i un 35% ha disminuït la quantitat de menjar.

La percepció dels joves davant les accions per part de les baules prèvies de la cadena alimentària o les administracions públiques

L’estudi també dóna llum sobre la percepció dels joves davant les accions per part de les baules prèvies de la cadena alimentària o les administracions públiques. El 80,6% dels estudiants consideren que Europa pot abordar el problema del canvi climàtic i el 56% creu que només s’aconseguirà si es compta amb una legislació i mesures que siguin ambicioses. Pel que fa a l’actuació dels governs i les administracions públiques en matèria de malbaratament d’aliments, el 74,3% considera que no estan fent la seva part i que cal més acció i compromís de les administracions. “La realitat dels més joves és essencial per entendre el problema del malbaratament d’aliments i poder trobar solucions a aquesta xacra mundial. És fonamental la col·laboració entre totes les parts que intervenen a la cadena de valor, des del productor fins al consumidor passant pels distribuïdors, l’hostaleria i fins i tot l’Administració pública. Aquesta és la clau per poder assolir els objectius de reducció de malbaratament alimentari. Si fomentem l’actuació col·lectiva i la unió de forces, aconseguirem avançar cap a aquest objectiu de malbaratament zero”, explica Marie Lindström, directora de Too Good To Go a Espanya.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00