El treball de recerca és una activitat formativa que realitzen els estudiants de batxillerat amb el suport i l’orientació del professorat, amb l’objectiu de desenvolupar la competència en recerca. Pot tenir una perspectiva disciplinària, o bé interdisciplinària o transversal.
Consisteix en un conjunt d’accions que duen a terme els estudiants que indaguen sobre un tema triat i delimitat, en part, per ells mateixos. Això implica, en moltes ocasions, la realització d’accions de camp (enquestes, experiments, muntatges, visites…) i no solament d’accions de recerca bibliogràfica.
Pell, sol i càncer: un vincle crucial
En primer terme, Maria Riu i Pacuet ens va parlar sobre Pell, sol i càncer: un vincle crucial. Ens va exposar el tema des de les seves inquietuds i l’interès que té per dedicar-se a l’àmbit sanitari. Va fer una explicació interessant d’aquesta malaltia i els factors que influeixen en la seva possible aparició. Ens va explicar la importància que té la capa d’ozó per a nosaltres, per a la nostra pell. Va fer una prova amb llum ultraviolada per recrear el seu efecte protector. Va detallar la preparació que va fer d’una crema solar i va fer una comparació amb altres cremes comercials.
Equilibri social en un món més just
A continuació, Maiol Irla i Batet ens va presentar el tema Equilibri social en un món més just. Un treball de contacte amb les persones, motivat per la preocupació personal d’en Maiol respecte a les desigualtats socials. Basat en enquestes fetes a Solsona i Barcelona, a entitats socials, persones sense llar, Creu Roja, Amisol… va extreure unes conclusions: sens dubte, cal fer més treball social i augmentar les contribucions dels governs. Realment, es fa molt, l’esforç és rellevant, però no és prou.
L’eficiència tecnològica de l’antiga Roma
Finalment, Miguel Magín i Sierra ens va sorprendre amb L’eficiència tecnològica de l’antiga Roma. La reconstrucció de la bomba d’aigua Ctesibi amb materials de segle XXI. Va introduir la seva exposició parlant-nos de la passió que sent per la història i pels progressos tecnològics. Ens va fer una lliçó de l’enginyeria a l’Imperi Romà. Va passar per les vies de distribució de l’aigua i les vies de comunicació de les persones (aqüeductes, canonades i carreteres). Per acabar, ens va mostrar una reconstrucció casolana, però utilitzant materials del segle XXI, de la bomba d’aigua de Ctesibi d’Alexandria, un inventor i matemàtic del segle III abans de Crist, amb una demostració pràctica de la recreació in situ.
Des de l’Aula d’Extensió Universitària agraïm la col·laboració d’Arrels II i de l’IES Francesc Ribalta. I aprofitem per felicitar de tot cor als seus alumnes, als quals animem a continuar endavant i els desitgem molta sort i tot tipus d’encerts en el futur.