Inici » L’Era de la Desinformació: Postveritat, Fake News i la Batalla per la Veritat

L’Era de la Desinformació: Postveritat, Fake News i la Batalla per la Veritat

by PREMIUM.CAT
una imatge d'un president amb una cita que diu, Donald Trump, no puc ser el president, Breyten Breytenbach, molt inspirador, un pastel, remodernisme

L’Era de la Postveritat

Fa anys, es va plantejar la possibilitat que ens enfrontaríem a una gran amenaça en el futur: les fake news. Aquest concepte va donar origen al terme ‘posveritat’, encunyat per Steve Tesich el 1992. Tesich parlava de la ‘síndrome Watergate’, que generava incomoditat davant les veritats difícils de gestionar, distanciant-nos de la veritat i associant-la amb males notícies. El 2016, la Universitat d’Oxford va nomenar ‘posveritat’ com la paraula de l’any, definint-la com a circumstàncies en què els fets objectius influeixen menys en la formació de l’opinió pública que les crides a l’emoció ia la creença personal. Aquesta era de la postveritat ha generat una polarització brutal a la societat.

La Batalla contra les Fake News

En aquests temps és crucial abordar el tema de les fake news. Si bé sempre hi ha hagut notícies enganyoses, la seva presència s’ha intensificat amb l’arribada d’internet. Les fake news són informacions deliberadament falses per tal de confondre davant la veritat. El periodisme, que hauria de servir com a eina per discernir, també es veu afectat per la postveritat i les fake news, ja que els mitjans, en molts casos, sucumbeixen al finançament a canvi de maquillar dades, obviar realitats i generar relats.

El Paper dels Fact-Checkers

Les empreses de fact-checking, que haurien de vetllar per contrastar fets i aportar fonts i proves, han protagonitzat escàndols amb conflictes d’interès evidents. En lloc de facilitar dades perquè el lector tregui les seves pròpies conclusions, han esdevingut una eina política dins de la batalla de la postveritat. Aquestes plataformes verificadores solen coincidir a ser ‘predicadors de la doctrina woke’, cosa que planteja dubtes sobre la seva imparcialitat.

La manipulació de la informació

La desinformació, la manipulació dels nostres sentiments, opinions i fins i tot fílies i fòbies, ha esdevingut el principal objectiu dels equips de comunicació en gabinets polítics i grans companyies. La propaganda, part d’aquesta desinformació, abunda als mitjans de comunicació importants i als discursos polítics. Resulta irònic que els principals productors de fake news es preocupin per perseguir-les.

La Lluita per la Veritat

La cerca de la veritat ha estat un objectiu de l’ésser humà des de temps immemorials. No obstant això, a l’era de la postveritat, la batalla per la veritat es veu obstaculitzada per interessos polítics i econòmics. La constància i honestedat són fonamentals per constatar el que és precís, i és crucial que la societat qüestioni la informació que rep.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00