Inici » La Generalitat porta la banca al teu poble amb oficines mòbils

La Generalitat porta la banca al teu poble amb oficines mòbils

by PREMIUM.CAT

Molts veïns i veïnes de Catalunya es troben amb la dificultat de no tenir cap servei bancari al seu municipi. Això els obliga a fer desplaçaments per fer operacions tan senzilles com treure o posar diners. Per solucionar aquest problema, la Generalitat de Catalunya ha impulsat una xarxa d’oficines bancàries mòbils que donaran atenció financera personalitzada als 503 municipis de Catalunya que no tenen cap caixer. Les oficines mòbils seran gestionades per Caixabank i Caixa Enginyers.

Un servei per al 100% de la població

Les oficines bancàries mòbils començaran a funcionar al setembre i tenen com a objectiu arribar al 100% de la població catalana en un termini màxim de nou mesos. Ara mateix, el 54% dels municipis de Catalunya no disposen de sucursal bancària. Això fa que més de 300.000 catalans i catalanes estiguin en risc d’exclusió financera, és a dir, que no puguin accedir a serveis financers al seu lloc de residència. La consellera d’Economia i Hisenda, Natàlia Mas Guix, ha afirmat que el projecte permetrà garantir la inclusió financera a tot el territori, i “posar fi a una situació que considerem injusta” perquè “ningú se senti exclòs per raó de residència, edat, competències digitals o recursos econòmics”.

Com funcionarà el servei?

El servei de banca mòbil estarà operatiu en un termini màxim de nou mesos. CaixaBank atendrà 503 municipis, repartits en 41 comarques, mentre que Caixa Enginyers ho farà a 313 municipis, de 24 comarques. Les dues entitats es repartiran els municipis on operin les dues, i hi aniran cada quinze dies de manera alternativa. Als pobles on només hi hagi una entitat, hi aniran un cop al mes.

La Generalitat ha adjudicat el contracte per dos anys, amb possibilitat de prorrogar-lo dos anys més, i per un import de 990.920 euros anuals. El cost del servei serà assumit per la Generalitat i les entitats.

Què podràs fer a les oficines mòbils?

Les oficines bancàries mòbils t’ofereixen tots els serveis que pots trobar a una oficina bancària convencional: retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament dels rebuts i els impostos als comptes bancaris; consultar moviments i saldo i obtenir extractes de comptes bancaris, entre altres. A més, també rebràs una atenció personalitzada en la gestió tant dels comptes com d’altres productes bancaris i financers d’actiu, passiu i d’intermediació.

Cada entitat haurà de presentar una proposta de ruta que asseguri la visita de l’oficina bancària mòbil un dia al mes a cada municipi. En el cas dels pobles de fins a 250 habitants, el temps mínim d’estada serà de 30 minuts i, als de més de 250 habitants, no podrà ser inferior a l’hora.

Pel que fa als horaris d’atenció, seran de dilluns a divendres de 8.00 a 17.00 hores, amb una hora de pausa per dinar, excepte els divendres, quan el servei acabarà a les 15.00 hores. En el període que va del 23 de maig al 30 de setembre, el servei serà de 8 a 15.00 hores de dilluns a divendres.

Per què cal aquest servei?

Des del 2008 a Catalunya han tancat gairebé tres de cada quatre oficines bancàries, un total de 5.961. Segons dades del Banc d’Espanya, fa catorze anys hi havia 8.155 oficines i el 2022 aquesta xifra ha baixat fins a 2.194. Aquesta és una tendència general a tota Europa que, en el cas de Catalunya, ha estat més accentuada. Mentre que el nombre d’oficines ha disminuït un 41% a la Unió Europea i un 58% a l’Estat, a Catalunya la reducció ha estat d’un 73%.

Davant d’aquesta situació, la consellera Natàlia Mas ressalta que la iniciativa de portar oficines bancàries mòbils a tots els municipis és una aposta clara pel reequilibri territorial, un dels eixos prioritaris del Govern. La titular d’Economia i Hisenda considera que el repte com a Govern i com a país és garantir que qualsevol ciutadà o ciutadana pugui viure una vida digna arreu del territori català.

Els ajuntaments, un paper actiu

Els ajuntaments tindran un paper actiu en la implementació del servei d’oficina bancària mòbil. Seran els responsables de determinar la ubicació, garantir un punt de presa de corrent, fer difusió del servei, recollir les incidències que es produeixin i traslladar-les als responsables i elaborar un informe anual amb la valoració de la qualitat del servei.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00