Com es va crear l’actiu digital de la futbolista blaugrana
L’NFT d’Alexia, la primera jugadora de futbol que va llançar un actiu digital al mercat, va ser possible gràcies a la intervenció de Polygon, una empresa especialitzada en blockchain que va emetre aquesta peça única. El fundador i director executiu de Polygon és Antoni Martin Bertran, un català que va acabar adjudicant-se la subhasta en un fet que va evidenciar algunes de les irregularitats que es van produir. Un dels motius pels quals Socios.com, la societat que va comprar el 24,5% de Barça Studios, no va participar en aquesta iniciativa va ser que el seu model de negoci es basa més en els productes de fidelitat dels aficionats esportius cap als seus equips que en el col·leccionisme. A més, Socios.com no disposava de la tecnologia adequada per gestionar un projecte de l’envergadura del d’Alexia l’estiu del 2023.
La relació de Socios.com amb el Barça i altres clubs de futbol
Socios.com va entrar al Barça el 2020 quan Chiliz, la plataforma de blockchain (sistema digital descentralitzat que registra transaccions compartides entre una xarxa que no es pot modificar) de la qual depèn, es va convertir en patrocinador global del club blaugrana, una condició que encpremium.cat manté actualment. Altres clubs de futbol que també tenen acords comercials amb Socios.com són el Manchester City, el Paris Saint-Germain, el Juventus de Torí, el Milan, l’Arsenal, el Benfica i l’Inter de Milà. Però el pas més important que l’empresa va fer amb el Barça i que encara no ha repetit amb cap altre club va ser el de convertir-se en inversor l’estiu del 2022. Des de llavors, alguns dels clubs esmentats han expressat el seu interès per ampliar la seva col·laboració amb Socios.com en una línia similar a la de l’entitat blaugrana.
Lluny de les expectatives
La raó de la inversió de Socios.com va ser la situació econòmica delicada que patia el Barça, que va portar la junta de Laporta a recórrer a les palanques amb l’objectiu de continuar podent fitxar i inscriure jugadors per ser competitius en el camp i tancar els últims exercicis amb números positius. Així, Socios.com va veure en el club català una oportunitat per demostrar al món el que era capaç de fer en un sector desconegut per a la majoria de la gent i també per a molts agents del món del futbol.
Però, un any i mig després de l’inici de l’aventura, diverses fonts indiquen a aquest mitjà que les expectatives no s’han complert i assenyalen com un dels problemes la falta de profunditat amb què el Barça encara els projectes que pertanyen a aquesta àrea del club. La principal tasca de Socios.com ha estat estructurar Barça Vision, que inclou el contingut digital que produeix l’entitat presidida per Joan Laporta, i el projecte amb Plastiks, que té la finalitat de contribuir a la sostenibilitat ambiental mitjançant la web3 (un servei d’internet que no té intermediaris entre els desenvolupadors i els usuaris).
La revenda de Barça Studios
L’operació de compra del 24,5% de Barça Studios per part de Socios.com, juntament amb l’adquisició d’un altre 24,5% de la patrimonial de Jaume Roures, Orpheus Media, van suposar 200 milions per al Barça des del punt de vista comptable. En el moment de l’adquisició l’estiu del 2022, cadascuna de les societats va pagar 10 milions al club. I, segons el pla de tresoreria presentat pel Barça a la Lliga, cadascuna hauria d’haver pagat 30 milions més abans del 15 de juny del 2023.
Els pagaments posteriors, però, no es van realitzar mai i l’acord es va modificar amb la revenda d’un 29,7% d’aquesta meitat de Barça Studios a Libero Football Finance (9,8%) i NIPA Capital (19,7%) a canvi de 120 milions d’euros. La segona operació va eximir Socios.com i Orpheus Media de pagar els 30 milions que corresponien per cap el 2023 perquè 20 d’aquests van passar a ser responsabilitat de NIPA i 40 de Libero.
La diferència entre els milions comptables i els ingressats
Els 40 de Libero no han arribat i amb el 2023 ja acabat el Barça va anunciar que emprendria accions legals. Actualment, el pastís de Barça Studios entre els inversors es reparteix de la següent manera: NIPA 19,7%, Socios.com 17,1% i Orpheus Media 2,4%. Queda pendent el 9,8% que posseïa Libero. Mentrestant, en l’últim balanç del club, Barça Studios, des del punt de vista comptable, suposa 408 milions, que s’hauran d’actualitzar a la baixa si no es troba una solució abans del 30 de juny. A més, Socios.com, segons va informar SER Catalunya, no té previst fer cap pagament més. Si aquest escenari es compleix, dels 100 milions d’euros comptables que va suposar la compra del 24,5% de Barça Studios el 2022 per part de Socios.com, l’entitat catalana només n’haurà ingressat 10 un cop finalitzada la relació.