Inici » El repte de l’abandonament escolar a Catalunya: una mirada crítica

El repte de l’abandonament escolar a Catalunya: una mirada crítica

by PREMIUM.CAT
Un panorama educativo en Cataluña que se refleja en las estadísticas que muestran que anualmente más de 13.000 estudiantes abandonan los estudios postobligatorios. La tasa de abandono en los ciclos formativos de grado medio se sitúa en el 14,8%, mientras que en bachillerato es del 4,7%. El estudio de la Fundació Bofill del curso 2020-2021 destaca la concentración del abandono en centros complejos concretos, fundamentalmente durante el primer curso. Destaca especialmente la mayor tasa de abandono entre el alumnado masculino, especialmente el de nacionalidad extranjera y con necesidades educativas especiales (NESE-A o NESE-B), así como entre el alumnado de mayor edad, con una tasa de abandono del 20%. Entre las recomendaciones se encuentran potenciar los sistemas de orientación e información tanto antes de la matrícula como a lo largo de los estudios, abogar por un acompañamiento personalizado para mejorar el éxito educativo y proponer un sistema de becas de entre 6.000 y 9.000 euros para atender a un máximo de

Una realitat alarmant: xifres que parlen

Catalunya s’enfronta a una situació preocupant en el seu sistema educatiu, amb més de 13.000 estudiants abandonant els seus estudis postobligatoris cada any. Un recent informe de la Fundació Bofill revela que la taxa d’abandonament en cicles formatius de grau mitjà s’eleva al 14,8 %, mentre que en el batxillerat és del 4,7 %. Aquest estudi, que analitza per primera vegada aquest període d’estudis, destaca que l’abandonament es concentra principalment en centres amb alta complexitat, especialment durant el primer curs.

El perfil dels estudiants que abandonen

L’informe subratlla que els nois presenten les taxes d’abandonament més elevades, en particular aquells de nacionalitat estrangera i amb necessitats educatives especials. Els estudiants més grans també pateixen un alt índex d’abandonament, amb un 20 % que decideixen deixar els seus estudis. Els autors de l’estudi, Adrián Zancajo i Carlos Bueno, posen de manifest que el primer any és crucial, ja que és el moment en què es produeix la major part de les baixes.

Problemes en l’orientació educativa

Segons els investigadors, les mancances en el sistema d’orientació actual contribueixen a aquesta tendència. Proposen que es millori la informació disponible abans de la inscripció als cicles formatius, així com durant el transcurs dels estudis. Es destaca la necessitat d’un acompanyament personalitzat que pugui guiar els alumnes i augmentar les seves possibilitats d’èxit acadèmic.

Reforç i beques: dues claus per a la solució

Per tal de reduir l’abandonament, els autors de l’estudi suggereixen la implementació de programes de reforç en competències bàsiques com català, castellà i matemàtiques. La falta d’aquests suports, juntament amb l’experiència de repetir curs, incrementa entre 2,5 i 10 vegades la probabilitat d’abandonament. Així mateix, la Fundació Bofill proposa la creació d’un sistema de beques que oscil·li entre 6.000 i 9.000 euros per atendre les necessitats de fins a 71.000 alumnes.

Catalunya en el context europeu

Amb un 14 % d’abandonament escolar, Catalunya es troba per sobre de la mitjana estatal (13,6 %) i de la mitjana europea (9,6 %). Malgrat que la taxa d’abandonament ha disminuït considerablement des del 32,9 % l’any 2008, el territori continua sent un dels que presenta una major proporció de joves poc qualificats i sense formació postobligatòria.

Una mirada al futur

La situació actual requereix una reflexió profunda sobre les estratègies educatives a Catalunya. La necessitat de millorar l’orientació, així com d’oferir suport acadèmic i recursos financers, és més urgent que mai. Si es vol assegurar un futur millor per a les generacions joves, és fonamental abordar aquestes qüestions amb serietat i compromís.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00