Una realitat alarmant: xifres que parlen
Catalunya s’enfronta a una situació preocupant en el seu sistema educatiu, amb més de 13.000 estudiants abandonant els seus estudis postobligatoris cada any. Un recent informe de la Fundació Bofill revela que la taxa d’abandonament en cicles formatius de grau mitjà s’eleva al 14,8 %, mentre que en el batxillerat és del 4,7 %. Aquest estudi, que analitza per primera vegada aquest període d’estudis, destaca que l’abandonament es concentra principalment en centres amb alta complexitat, especialment durant el primer curs.
El perfil dels estudiants que abandonen
L’informe subratlla que els nois presenten les taxes d’abandonament més elevades, en particular aquells de nacionalitat estrangera i amb necessitats educatives especials. Els estudiants més grans també pateixen un alt índex d’abandonament, amb un 20 % que decideixen deixar els seus estudis. Els autors de l’estudi, Adrián Zancajo i Carlos Bueno, posen de manifest que el primer any és crucial, ja que és el moment en què es produeix la major part de les baixes.
Problemes en l’orientació educativa
Segons els investigadors, les mancances en el sistema d’orientació actual contribueixen a aquesta tendència. Proposen que es millori la informació disponible abans de la inscripció als cicles formatius, així com durant el transcurs dels estudis. Es destaca la necessitat d’un acompanyament personalitzat que pugui guiar els alumnes i augmentar les seves possibilitats d’èxit acadèmic.
Reforç i beques: dues claus per a la solució
Per tal de reduir l’abandonament, els autors de l’estudi suggereixen la implementació de programes de reforç en competències bàsiques com català, castellà i matemàtiques. La falta d’aquests suports, juntament amb l’experiència de repetir curs, incrementa entre 2,5 i 10 vegades la probabilitat d’abandonament. Així mateix, la Fundació Bofill proposa la creació d’un sistema de beques que oscil·li entre 6.000 i 9.000 euros per atendre les necessitats de fins a 71.000 alumnes.
Catalunya en el context europeu
Amb un 14 % d’abandonament escolar, Catalunya es troba per sobre de la mitjana estatal (13,6 %) i de la mitjana europea (9,6 %). Malgrat que la taxa d’abandonament ha disminuït considerablement des del 32,9 % l’any 2008, el territori continua sent un dels que presenta una major proporció de joves poc qualificats i sense formació postobligatòria.
Una mirada al futur
La situació actual requereix una reflexió profunda sobre les estratègies educatives a Catalunya. La necessitat de millorar l’orientació, així com d’oferir suport acadèmic i recursos financers, és més urgent que mai. Si es vol assegurar un futur millor per a les generacions joves, és fonamental abordar aquestes qüestions amb serietat i compromís.