La nova moda dels fraus digitals
En els darrers mesos, CaixaBank ha detectat un augment significatiu d’un nou tipus d’estafa que circula a través de WhatsApp. Aquesta tècnica, que s’ha popularitzat, consisteix a prometre diners a canvi d’un simple ‘M’agrada’ en una publicació o de seguir un perfil a les xarxes socials.
El mecanisme de l’estafa
El modus operandi dels estafadors és astut i dissenyat per guanyar la confiança de les seves víctimes. El primer contacte sol ser un missatge d’un desconegut, qui es presenta com a representant d’una empresa i ofereix una tasca senzilla a canvi d’una compensació econòmica.
Pas a pas de l’estafa
El procés sol incloure diversos passos que ajuden a consolidar la il·lusió d’una oportunitat legítima. En primer lloc, l’estafador demana que realitzis una petita tasca a canvi d’un pagament inicial, normalment mitjançant Bizum.
Després d’aquesta fase, se’t demana que enviïs una captura de pantalla com a prova de la feina realitzada. Això serveix per generar més confiança en l’estafador.
A continuació, es fa la transició a Telegram, on les promeses de guanys elevats esdevenen més temptadores, i on es pot pressionar a les víctimes perquè inverteixin diners, tot prometent un retorn substancial.
Les conseqüències d’aquest engany
Els riscos de caure en aquest tipus d’estafa no es limiten només a la pèrdua de diners. CaixaBank avisa que els involucrats podrien ser considerats còmplices d’un delicte d’estafa, especialment si han transferit diners a altres víctimes o si no han denunciat l’incident.
El perfil de les víctimes
Les víctimes d’aquestes estafes sovint inclouen persones vulnerables, com adolescents o adults grans que es troben en situacions econòmiques precàries, que poden ser més susceptibles a creure en ofertes que semblen massa bones per ser veritables.
Consells per evitar caure en l’estafa
Si reps un missatge sospitós que promet diners a canvi d’un ‘M’agrada’ o d’una acció similar, és vital seguir algunes recomanacions per protegir-te:
Pasos a seguir
Primerament, no responguis al missatge ni proporcionis cap dada personal o bancària. Si has caigut en l’engany, reporta l’incident a l’INCIBE i bloqueja l’usuari a les plataformes involucrades.
Si has compartit informació sensible, contacta immediatament amb el teu banc per prendre les mesures necessàries. A més, és recomanable recopilar totes les proves possibles de l’estafa, incloent captures de pantalla i converses.
Finalment, considera presentar una denúncia a les autoritats competents i investiga si la teva informació personal ha estat exposada. La proactivitat és clau en la lluita contra les estafes digitals.