Un recorregut entre dues realitats
A Catalunya, la distància no sempre és física. A només 90 metres l’un de l’altre, l’institut Joanot Martorell i l’escola Garbí Pere Vergés exemplifiquen dues realitats educatives radicalment diferents. El primer, un centre públic amb un alt índex d’alumnes en situació vulnerable, i el segon, una institució privada d’elit que destaca per les seves instal·lacions. Aquesta breu distància en el mapa s’acompanya d’una abismal separació social i econòmica entre els estudiants.
El rol de l’educació en la societat
L’escola, lluny de ser un vehicle per l’ascens social, sovint perpetua les desigualtats existents. El sociòleg César Rendueles ho expressa clarament: l’educació s’ha convertit en un mecanisme que consolida la posició de classe. La idea de meritocràcia, de l’esforç personal com a clau per al progrés, resulta ser més un miratge que una realitat.
Les estadístiques no menteixen
Les xifres són contundents. Els fills de pares amb estudis superiors tenen 15 vegades més probabilitats de completar una carrera d’enginyeria que aquells que provenen de famílies amb pocs recursos educatius. A més, la bretxa entre els centres educatius és evident: mentre que a Sant Cugat del Vallès el nombre de matriculats universitaris és considerable, Santa Coloma de Gramenet presenta unes dades alarmants.
La influència del context social
No es pot culpar només a l’escola o a la tecnologia de les desigualtats educatives. Les arrels d’aquest problema són molt més profundes i estan en l’estructura de la societat. La segregació educativa és un reflex de la segregació social: els alumnes de barris benestants tendeixen a aïllar-se d’aquells que provenen de contextos més desafavorits, perpetuant així el cicle de desigualtat.
La reproducció de l’elit
Les escoles privades no només ofereixen una educació de qualitat, sinó que serveixen com a mecanisme de reproducció del capital cultural i social. Institucions com la St. Peter’s School a Barcelona són exemple d’això, amb una formació que va més enllà del coneixement acadèmic i que afavoreix la perpetuació de les classes mitjanes i altes.
Les conseqüències de la segregació
La segregació educativa no només afecta les oportunitats dels estudiants, sinó que impacta directament en el teixit social. La manca d’interacció entre alumnes de diferents classes socials limita les seves perspectives i fomenta la divisió, creant una societat cada cop més fragmentada.
Un futur incert
Catalunya es troba en una encrucijada. Les desigualtats educatives són un reflex d’un sistema que no només falla a l’hora de proporcionar igualtat d’oportunitats, sinó que també consolida les diferències existents. La reflexió sobre el paper de l’educació en la cohesió social és més necessària que mai, si volem construir un futur més just i equitatiu.