La influència del transport públic a l’elecció del vehicle privat
La decisió d’utilitzar o no el vehicle privat per desplaçar-se a la ciutat de Barcelona i la primera corona en un dia feiner, depèn en gran mesura de la disponibilitat d’alternatives en transport públic. Segons un estudi realitzat pel Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), el 51% dels usuaris de cotxe privat en general, i un 56% dels residents a la primera corona, afirmen optar per aquesta opció a causa de la manca d’alternatives al transport públic per entrar o sortir de Barcelona.
Opinions sobre el peatge urbà
L’estudi també revela que el 83% dels usuaris de vehicle privat a la primera corona i el 75% dels residents a Barcelona estan en contra de la implementació d’un peatge urbà a la ciutat. Això reflecteix la resistència generalitzada cap a la imposició de restriccions al vehicle privat.
Percepcions dels usuaris de vehicle privat
L’estudi ‘Perfil dels usuaris del vehicle privat en dia feiner a la Gran Barcelona’ analitza les percepcions dels usuaris de vehicle privat en relació amb la satisfacció del seu ús, la valoració del transport públic i les possibles mesures de gestió de la mobilitat . L’enquesta, que va incloure la participació de més de 2.000 persones, va considerar diferents perspectives i sensibilitats segons el mode de transport (cotxe o moto) i lloc de residència (Barcelona o ciutats de la primera corona).
Motius de dependència del vehicle privat
L’estudi revela que la lentitud (46,9%) o la incomoditat (29,9%) del transport públic són factors determinants que justifiquen la dependència del vehicle privat, juntament amb la percepció que el transport públic és costós (15%). Davant d’aquestes dades, el RACC advoca per polítiques de mobilitat a favor del transport públic abans que restriccions al vehicle privat, que consideren ineficaces i generen un ampli rebuig.
Perfil dels conductors
L’estudi destaca que set de cada deu conductors viatgen sols al vehicle, i el 31.4% dels vehicles que porten passatgers addicionals tenen una mitjana de 1.4 ocupants per vehicle. La majoria dels conductors són homes (62%) amb edats compreses entre els 30 i els 65 anys (73%).
Preferències de vehicles futurs
Pel que fa a les intencions de compra de vehicles nous, l’estudi revela que només el 13% dels conductors considera adquirir un vehicle nou el proper any. D?aquests, només l?11% optaria per un vehicle elèctric, mentre que el 45% preferiria models híbrids. Els principals motius que frenen l’adopció de vehicles elèctrics són el preu elevat (71.7%), la desconfiança en l’autonomia (65.9%) i la manca d’una xarxa extensa de punts de càrrega (59%).