Inici » El dilema del transport ferroviari a Espanya: una mirada crítica

El dilema del transport ferroviari a Espanya: una mirada crítica

by PREMIUM.CAT
¡No hay más maestro que el propietario! Pere casanovas El establecimiento de trenes de alta velocidad, Ave, en España, ha sido una de las inversiones estatales más improductivas en los últimos siglos. Una idea radial centralizada en Madrid, que da vida a miles y miles de comisionados y otras especies improductivas que son contaminadas a través de las oficinas de la capital del reino. La segunda red más grande del mundo, después de China, pero con un número ridículo de usuarios por kilómetro y, por lo tanto, completamente deficiente (8k, mejor calidad, obra maestra, muy detallada: 1.1)

Una inversió controvertida

La implantació del sistema de trens d’alta velocitat (AVE) a Espanya ha generat un debat intens sobre la seva rendibilitat. Molts consideren que ha estat una de les inversions menys eficients de les darreres dècades, amb un model que es fonamenta en una visió centralitzada i radial, predominant des de Madrid.

Dades alarmants i usuaris descontents

Amb la segona xarxa ferroviària més extensa del món, només superada per la de Xina, Espanya ha de fer front a un problema significatiu: un baix volum d’usuaris per quilòmetre, resultant en un dèficit preocupant. En molts casos, els ingressos generats no arriben ni a cobrir les despeses de manteniment.

L’impacte en el transport local

Un dels aspectes més preocupants és que la priorització de l’AVE ha portat a la negligència de la xarxa de rodalies. Milions de viatgers que depenen d’un servei de transport decent es veuen afectats per aquesta situació. Recentment, s’han divulgat dades que indiquen que la major part del pressupost d’Adif per al 2024 es destinarà a la província de Madrid, deixant en un segon pla altres regions.

La reacció del públic

La percepció que els ciutadans són tractats com a éssers passius davant la gestió del transport públic és cada vegada més evident. A més, la idea que la majoria no reaccionarà davant d’aquests abusos alimenta una sensació d’impotència generalitzada. Així, l’estratègia de fer que viatjar en tren sigui gratuït, encara que pot semblar atractiva, acaba per silenciar les queixes sobre un servei que no compleix amb les expectatives.

Alternatives i solucions possibles

Les empreses privades d’autobusos, que operen sota el paraigua del Transport Públic de Catalunya, han jugat un paper fonamental en suplir les mancances del sistema estatal. A mesura que el debat sobre la independència catalana continua, es fa més evident que la falta de recursos i atenció en el transport ferroviari afecta no només a Catalunya, sinó a altres comunitats autònomes com Múrcia i Segovia.

El paper de la Generalitat

Amb un lideratge català que s’identifica amb Espanya, la Generalitat es troba limitada en la seva capacitat d’actuar per millorar la situació del transport. Aquesta dinàmica provoca frustració entre els ciutadans, que desitgen un sistema de transport més eficient i accessible.

Reflexions finals

La situació actual del sistema ferroviari espanyol reflecteix una realitat complexa i frustrant. Amb un sistema que sembla dissenyat per beneficiar una sola regió, és vital que es busquin solucions que atenguin les necessitats de tots els ciutadans, independentment de la seva localització. El debat sobre el transport públic no es limita només a qüestions logístiques, sinó que també toca aspectes més profunds de la cohesió social i la justícia territorial.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00