Un Dia que Canviaria la Ciutat
El 23 de juliol de 2007, Barcelona va experimentar una de les seves crisis més notòries en matèria de subministrament elèctric, un incident que va marcar un abans i un després en la gestió de l’energia a la ciutat. En un matí que semblava normal, una avaria a la subestació de Collblanc va desencadenar un incendi a la subestació del passeig Maragall, deixant a les fosques a més de 300.000 veïns durant més de dos dies. La solució definitiva a aquest problema no arribaria fins a mesos després, quan es va decidir renovar diverses línies de subministrament.
Causes i Conseqüències de l’Avaria
La crisi es va originar quan un cable d’alta tensió va caure a la subestació de Collblanc, provocant una cadena d’incidents que culminaria en el devastador incendi de Maragall. Per restablir el servei, es va haver de fer una connexió provisional que va implicar la instal·lació de generadors portàtils per garantir l’energia a hospitals, administracions i mitjans de comunicació. Més de 150 generadors van ser desplegats per tota la ciutat, canviant temporalment el paisatge urbà.
Mobilització de Recursos i Seguretat
L’Ajuntament va reaccionar amb celeritat, mobilitzant fins a 800 agents de policia per dirigir el trànsit en un moment en què molts semàfors no funcionaven. A més, 200 patrulles de seguretat ciutadana van ser desplegades per garantir la seguretat pública durant les nits més crítiques. Els comerços, com era d’esperar, van tancar les seves portes, patint greus pèrdues en un dia que ha quedat gravat en la memòria col·lectiva.
Reacció Social i Indemnitzacions
Després de la restauració del servei, va començar el procés d’indemnitzacions per als 80.000 abonats afectats. La mateixa nit de l’apagada, la ciutadania va expressar la seva frustració amb una cassolada que va ressonar per tota la ciutat. Fecsa-Endesa, la companyia responsable del subministrament, va respondre a les reclamacions, pagant entre 60 i 300 euros a aquells que van patir la falta d’electricitat, en funció del temps d’interrupció.
Les Multes i la Regulació Futur
L’any següent, la Generalitat va imposar multes significatives a les empreses responsables, Red Eléctrica i Fecsa-Endesa, amb sancions que ascendien a 11 i 10 milions d’euros respectivament. Aquestes multes es van considerar infraccions administratives molt greus. Encara que les empreses van intentar apel·lar, el Tribunal Suprem va confirmar les sancions el 2015. Aquesta situació va portar a una normalització de l’ús d’equips generadors autònoms, una mesura que ha demostrat ser vital davant de futures emergències.
Un Llegat de Resiliència
Aquesta apagada no només va ser un episodi de crisi, sinó que va servir per reforçar la infraestructura energètica de la ciutat i millorar la seva preparació per a emergències futures. Barcelona ha après a adaptar-se i evolucionar davant de les adversitats, transformant una experiència negativa en una oportunitat d’aprenentatge per a la comunitat.