Inici » El nou impost europeu a les emissions dels vaixells per fomentar un transport més net

El nou impost europeu a les emissions dels vaixells per fomentar un transport més net

by PREMIUM.CAT

Una mesura controvertida

El nou impost europeu a les emissions dels vaixells ha generat un debat intens sobre la seva efectivitat en la lluita per la descarbonització. Segons el grup d’experts en investigació en transport multimodal del Centre Internacional de Mètodes Numèrics en Enginyeria (CIMNE) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), aquest impost no és efectiu i podria tenir conseqüències no desitjades.

Desplaçament de l’activitat portuària

Els experts alerten que aquest impost podria provocar que part de l’activitat dels ports espanyols es desplaci a les costes del Nord de l’Àfrica. Aquesta reconfiguració de línies marítimes podria afectar negativament Barcelona i altres ports mediterranis. El grup d’experts proposa un sistema compensatori que eviti aquesta situació i mantingui la competitivitat dels ports espanyols.

Incentius per traslladar les bases mediterrànies

L’impost europeu a les emissions dels vaixells genera forts incentius per a les navilieres per traslladar les seves bases mediterrànies de contenidors al Nord de l’Àfrica. Aquest trasllat podria suposar milions d’euros en pèrdues anuals per a les empreses. A més, els ports del Nord de l’Àfrica, com Tànger, Nador i Port Said, podrien veure un creixement de la seva activitat en els propers anys.

Impacte a llarg termini

Segons l’estudi del CIMNE, més del 75% de les rutes d’Extrem Orient i transatlàntiques que arriben a Europa podrien acabar desviant-se cap a l’Àfrica a llarg termini. Això podria suposar una pèrdua de competitivitat dels ports europeus i un augment dels costos del transport marítim. Empreses com Maersk i Hapag-Lloyd ja estan considerant aquesta opció per estalviar milions d’euros anuals.

Reaccions i alternatives

El Port de Barcelona ja havia alertat sobre els possibles efectes negatius d’aquest impost. El grup d’experts del CIMNE coincideix amb aquesta visió i proposa alternatives per evitar la reconfiguració de les rutes marítimes i el trasllat de l’activitat portuària. És important trobar un equilibri entre la reducció de les emissions i la competitivitat dels ports europeus.

Conclusió

L’impost europeu a les emissions dels vaixells ha generat preocupació sobre les seves conseqüències en l’activitat portuària i la competitivitat dels ports espanyols. El grup d’experts del CIMNE proposa alternatives per evitar aquestes conseqüències i mantenir un transport marítim més net sense afectar negativament els ports mediterranis.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00