Visió cap a la descarbonització
Saül Garreta, president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), ha afirmat aquest dilluns que el port està en un camí decidit cap a la sostenibilitat, amb l’objectiu d’aconseguir una descarbonització completa per a l’any 2050. Aquesta declaració va tenir lloc durant una roda de premsa celebrada al Teatret del Serrallo, on Garreta va compartir els avenços realitzats en els dos anys de la seva gestió.
Projectes de restauració ambiental
En el marc d’aquesta transformació, el president va destacar la importància de recuperar els ecosistemes locals. Un exemple concret és el projecte de restauració dels Prats d’Albinyana de Vila-seca, que té un pressupost estimat de 2,3 milions d’euros. A més, s’estan realitzant diverses actuacions mediambientals a zones com els Horts del Vinyet i les desembocadures del Gaià i del Francolí.
Catalunya com a centre d’innovació energètica
Garreta també va subratllar la importància de situar la seu de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya a Tarragona, un pas que ha estat clau per atraure l’interès de múltiples empreses del sector de les energies renovables. El port té com a objectius prioritaris la creació d’una cadena de valor per a l’hidrogen i el desenvolupament de la indústria eòlica marina.
Una mirada al futur econòmic
En el terreny econòmic, Garreta va afirmar que el port es troba en una posició forta per esdevenir un referent a Catalunya, Espanya i la regió mediterrània. Va compartir que durant els anys 2022 i 2023, el port ha aconseguit ingressos superiors als 60 milions d’euros, estableint així unes bases sòlides per al seu futur.
Inversions estratègiques per al creixement
El port està preparat per iniciar un ambiciós programa d’inversions públiques que ascendeix a 412 milions d’euros entre 2024 i 2028. Entre els projectes destacats es troba la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), que comptarà amb un pressupost de 22,8 milions d’euros, així com la finalització dels accessos a aquesta zona, amb una inversió de 13 milions. Garreta també va mencionar la fase final de la terminal PortTarragona Guadalajara-Marchamalo, que es preveu que estigui acabada a mitjan 2025 amb un cost de 20 milions.
El port com a hub europeu
Finalment, Garreta va expressar l’aspiració del port de convertir-se en un dels hubs europeus per al desenvolupament de parcs eòlics marins a la Mediterrània occidental, destacant l’interès de disset empreses del sector per traslladar les seves operacions al complex portuari de Tarragona.