Un Augment Preocupant
En els darrers temps, s’ha observat un increment preocupant de les estafes en línia a Catalunya. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha alertat sobre un nou mètode utilitzat pels estafadors, posant en perill tant els ciutadans com les autoritats i els experts en ciberseguretat. La facilitat amb què els estafadors operen en l’entorn digital dificulta la detecció i prevenció d’aquests delictes.
La Nova Estafa: “Man in the Middle”
La nova estafa, coneguda com a “man in the middle”, implica que els ciberdelinqüents intercepten les comunicacions entre dues persones i suplanten les seves identitats per accedir i/o modificar les dades bancàries. Aquesta pràctica, tot i ser més comuna entre les empreses, també pot afectar els particulars a través de les factures, especialment mitjançant la modificació del número de compte destinatari del pagament.
El Perill Sofisticat
Les estafes en línia són difícils de detectar a causa de la sofisticació de les tècniques utilitzades pels delinqüents. Aquests fan servir mètodes avançats per robar dades i suplantar identitats, a més de recórrer a tàctiques d’enginyeria social per manipular les víctimes. El perill d’aquesta nova estafa rau en la seva immediatesa, ja que les víctimes sovint no se n’adonen fins que se’ls reclama el pagament d’una factura que no han rebut.
Consells per Evitar les Estafes en Línia
L’OCU ofereix consells per evitar caure en aquest tipus d’estafes. Recomanen als pagadors que contrastin els comptes contactant amb l’emissor de la factura abans d’efectuar el pagament, així com recorden la responsabilitat de les entitats bancàries en la verificació dels números de compte. Això és fonamental per assegurar-se que no es tracta d’una estafa.