Un somni llargament esperat
Des de la meva infantesa, he sentit parlar de la necessitat de construir la Variant de Gandesa. Aquesta infraestructura es dissenyava per millorar la fluïdesa del trànsit i evitar que els vehicles pesants travessessin el nucli del poble, una situació que afecta tant la seguretat viària com la salut dels seus habitants a causa de la contaminació i el soroll.
Un quart de segle d’esperança i frustració
El 25 de març marcarà un moment simbòlic: fa vint-i-cinc anys que es va publicar al BOE l’estudi informatiu sobre tres variants de la carretera N-420, incloent la de Gandesa. Aquest projecte, que hauria d’haver-se aprovat en un termini de vuit mesos, va passar set anys en un laberint burocràtic abans de rebre llum verda.
Promeses incompletes i recursos perduts
Durant la primera dècada del 2000, els pressupostos generals de l’Estat van preveure importants quantitats per a aquestes variants, però la major part no es va executar. Per exemple, en els pressupostos de 2009, es van destinar gairebé 3,2 milions d’euros per a la variant de Gandesa, però amb el pas del temps, aquestes partides van disminuir fins a desaparèixer.
La veu dels representants locals
Miquel Aubà, l’alcalde que va seguir de prop el desenvolupament de la variant, va ser un dels primers a denunciar la manca d’acció dels governs. Quan va arribar al Senat, va registrar iniciatives per conèixer l’estat del projecte i va intentar impulsar la seva construcció, sense èxit.
Un camí ple d’obstacles
Entre 2000 i 2017, els governs espanyols van destinar només 334.000 € a la variant de Gandesa. La situació es va complicar encara més quan es va descobrir que les Declaracions d’Impacte Ambiental havien caducat el gener de 2012 a causa de la inacció governamental.
Una nova esperança
A principis de 2018, Aubà va presentar una moció per actualitzar les declaracions, però no va ser acceptada. No obstant això, després d’un canvi en la presidència, va aconseguir reunir-se amb el nou secretari d’Estat, qui es va comprometre a reiniciar el procés.
Un projecte oblidat en el temps
El gener de 2022, la diputada Norma Pujol va tornar a insistir sobre l’estat del projecte, però la resposta del govern va ser decebedora: no s’havia avançat en absolut, i el projecte necessitava una revisió completa per adequar-se a les normatives actuals.
Comparatives que incomoden
Mentre que la variant de Gandesa continua en un impàs, altres projectes, com l’AP-41 entre Madrid i Toledo, han avançat a gran velocitat. En només sis anys, aquesta autopista va ser completada, mentre que les variants catalanes segueixen sense moure’s.
Una crida a l’acció
Amb l’objectiu de fer sentir la seva veu, el grup municipal Alternativa per Gandesa ha demanat que el consistori realitzi una declaració institucional per commemorar el 25è aniversari de l’estudi informatiu. La necessitat de visibilitzar la frustració de la comunitat és més urgent que mai.
Més que un projecte, una lluita col·lectiva
Amb la determinació de continuar la lluita per la Variant de Gandesa, seguirem treballant amb la mateixa tenacitat que els seus defensors han mostrat al llarg dels anys. La comunitat mereix una infraestructura que millori la seva qualitat de vida i ens alliberi del pes del trànsit que ens envolta.