Inici » La Restauració de l’Altar de Montserrat: Un Viatge a través de l’Art

La Restauració de l’Altar de Montserrat: Un Viatge a través de l’Art

by PREMIUM.CAT
Retrato de un hombre en una cervecería en A pocos días de la celebración de la fiesta del Marededeus Trobades y del inicio del Milenio de Montserrat, la Cofradía de Nuestra Señora de Montserrat de Lérida tuvo la original idea de organizar la velada del 13 de septiembre, un acto para explicar "in situ", es decir, justo delante del altar de la Moreneta, cómo se ha llevado a cabo su restauración, inaugurada el pasado 16 de junio. Para sorpresa de los organizadores, la asistencia fue muy numerosa por parte de leridanos, hermanos y d(8k, best quality, masterpiece, highly detailed:1.1)

Un Esdeveniment Inesperat

El 13 de setembre, després de les festivitats de les Marededeus Trobades i el començament del Mil·lenari de Montserrat, la Confraria de la Mare de Déu de Montserrat a Lleida va sorprendre amb una iniciativa única. L’acte, celebrat davant l’altar de la Moreneta, va permetre als assistents conèixer de primera mà el procés de restauració d’aquest emblemàtic espai, que es va inaugurar el passat 16 de juny.

L’Interès del Públic

Amb una assistència massiva de ciutadans lleidatans, confrares i devots, l’esdeveniment va atraure un públic divers que buscava detalls sobre el treball d’uns professionals reconeguts. Els restauradors José A. Ferrer i Lluís Capdevila van ser els protagonistes, amb el director de la confraria, Josep Estruch, elogiant les seves habilitats artístiques.

Descobriments Inesperats

Lluís Capdevila va ser el primer a parlar, presentant fotografies d’obres d’art del Museu Egipci de Barcelona. Va destacar que la restauració havia revelat que l’altar seguia tècniques d’assembla amb les utilitzades pels antics egipcis. ‘Sense un sol clau, la fusta del retaule es manté perfecta, gairebé set dècades després de la seva creació’, va dir.

Tècniques Antigues, Resultats Moderns

Capdevila va posar èmfasi en la mestria dels artesans que van construir l’altar, subratllant la seva habilitat per crear estructures duradores i estètiques.

El Procés de Restauració

El restaurador José A. Ferrer va explicar que el seu treball va requerir 50 dies intensos de dedicació. Van haver de reparar algunes àrees danyades, però van trobar que la majoria de la fusta estava en bon estat, amb l’excepció d’una gran acumulació de brutícia. ‘Els fums dels ciris havien deixat una capa de greix que ocultava la policromia original’, va comentar Ferrer.

Normatives de Restauració

Ferrer va assegurar que es van seguir estrictament les directrius de la Declaració de Venècia de 1964, garantint la integritat de l’obra durant tot el procés.

Un Altar Ple de Sorpreses

Els restauradors també van descobrir decoracions florals ocultes i van evidenciar que les voltes del cambril eren més que simples elements de fusta; eren una obra artesanal realitzada amb canyes i guix.

Valor Artístic i Espiritual

Ambdues figures van concloure que l’altar de la Mare de Déu de Montserrat no només és una obra mestra artística, sinó també un símbol de fe que mereix ser apreciat amb noves perspectives.

Cloenda Musical

L’acte va culminar amb una interpretació musical de temes montserratins, interpretada per la mezzosoprano Anna M. Prada amb el suport al piano de Mn. Joaquim Mesalles. El moment va ser emotiu, amb tots els assistents alçant-se per cantar el Virolai en honor a la Moreneta.

Un Patrimoni Inigualable

El retaule, que s’eleva a 10 metres d’alçada, és un exemple exquisit d’estil neoclàssic, realitzat amb fusta de pi pel tallista Ramon Borràs Vilaplana i daurat per Llucià Oliva. La venerada imatge de la Mare de Déu de Montserrat, obra de Josep M. Camps i Arnau, complementa aquest espai sagrat que ha estat testimoni de fe durant gairebé set dècades.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00