Inici » La Universitat com a Espai de Reinventar-se a Totes les Edats

La Universitat com a Espai de Reinventar-se a Totes les Edats

by PREMIUM.CAT
Un aula universitaria vibrante llena de un grupo diverso de estudiantes, tanto jóvenes como mayores, involucrado en una discusión animada. La habitación es brillante, con grandes ventanas que permiten inundar la luz natural, iluminando los coloridos carteles en las paredes que muestran varias materias académicas. En primer plano, una mujer de 70 años llamada Carme Rangil, con el pelo plateado atado en un moño ordenado, está sentada en un escritorio de madera, tomando notas en un cuaderno, sus gafas encaramadas en la punta de su nariz. Lleva un elegante cárdigan azul sobre una blusa blanca, reflejando una mezcla de profesionalismo y comodidad. A su lado, una estudiante más joven, tal vez en sus veintes, está explicando animadamente un concepto, gesticando con sus manos, su entusiasmo palpable. En el fondo, una mujer de 63 años, Maria Cristina Marcos, está sonriendo mientras interactúa con un grupo de estudiantes, su largo cabello en cascada sobre sus hombros, vestido con un atuendo informal pero elegante. La a

Un Nou Horitzó Acadèmic

L’entrada a la universitat sovint es visualitza com un moment clau en la vida d’una persona jove, habitualment al voltant dels 18 anys. Tanmateix, la realitat educativa ofereix un panorama molt més divers, on l’aprenentatge pot començar en qualsevol etapa de la vida, fins i tot més enllà dels 60 anys. Per a molts, la universitat es converteix en un espai no només per a la formació professional, sinó per al creixement personal i la redescoberta intel·lectual.

Històries de Vida a la URV

Actualment, 21 estudiants de més de 65 anys estan matriculats a la Universitat Rovira i Virgili (URV), seguint el mateix camí acadèmic que els seus companys més joves. Aquests alumnes compleixen amb els requisits d’accés, s’examinen i aspiren a obtenir el seu títol, demostrant que l’aprenentatge no té límits d’edat.

Un Enfocament Alternatiu: URV Ciutadana

Al mateix temps, el programa URV Ciutadana permet a més de 40 estudiants de més de 60 anys accedir a l’educació superior d’una manera més flexible, sense l’obligació d’exàmens ni títols. Aquesta iniciativa busca democratitzar l’aprenentatge i obrir les portes de la universitat a totes les edats, reflectint un compromís amb l’educació al llarg de la vida.

Un Itinerari Acadèmic a Mida

El programa, gestionat per l’Oficina d’Igualtat i Compromís Social (OICS), ofereix més de 150 assignatures de diversos graus. Jordi Diloli, vicerector de Compromís Social i Sostenibilitat, afirma que l’objectiu és fer que la formació sigui accessible a tothom, independentment de la seva trajectòria educativa.

Experiències que Inspiren

Carme Rangil, una professora jubilada de 70 anys, ha tornat a les aules amb una passió renovada. Cursant assignatures com ‘Fotografia, cinema i patrimoni cultural’, la seva experiència ha estat un viatge de redescobriment. Malgrat els reptes com l’adaptació a la tecnologia, destaca la importància d’aprendre en un ambient intergeneracional.

Un Aprenentatge Sense Presses

Maria Cristina Marcos, de 63 anys, comparteix una vivència similar. Després de la seva jubilació, va decidir que era el moment de tornar a estudiar. La seva experiència a l’aula ha estat enriquidora, amb un ambient acollidor que li ha permès explorar l’economia sense la pressió de demostrar res.

Mai és Tard per Reinventar-se

Primitivo Gutiérrez, un enginyer químic de 62 anys, representa la determinació d’aquells que busquen un nou camí acadèmic. Matriculat en Història, ha descobert que l’aprenentatge pot ser un motor de vida en qualsevol etapa, desafiant els estereotips associats a l’edat.

Reflexions sobre l’Aprenentatge Intergeneracional

La seva experiència destaca la importància de la comunicació i el coneixement intergeneracional, amb una visió crítica sobre les habilitats digitals de les noves generacions. Gutiérrez subratlla que l’aprenentatge no té edat i que les barreres que ens imposem són sovint autoimposades.

Un Futur Ple d’Oportunitats

Les experiències d’aquests estudiants exemplifiquen que mai és massa tard per aprendre. La universitat es converteix així en un espai no només de formació acadèmica, sinó de creixement personal, on cada persona pot traçar el seu propi camí d’aprenentatge, independentment de l’edat.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00