La salut econòmica de l’Ajuntament en qüestió
Les forces polítiques del consistori de Sant Feliu s’han vist immerses en un debat intens sobre l’estabilitat econòmica de l’Ajuntament. A finals del 2023, es va convocar una Audiència Pública per abordar la situació econòmica de l’entitat per a l’any en curs. Aquesta trobada va posar de manifest les dificultats financeres del municipi, sospitant-se d’una possible intervenció per part de l’administració estatal.
Des del govern del PSC, TTSF i VxSF es va atribuir a la mala gestió de l’antic govern la complicada situació econòmica. Aquesta afirmació va generar malestar entre els representants de l’antic govern, com ara Sant Feliu en Comú Podem, que la van considerar una maniobra política sense fonaments.
Tanmateix, a data de març de 2024, s’ha fet públic l’informe de liquidació del 2023, el qual assenyala que l’Ajuntament no serà sotmès a cap intervenció, ja que la seva situació econòmica resulta ser favorable.
L’informe de la interventora
L’informe de liquidació de l’exercici de 2023 elaborat per la interventora de l’Ajuntament revela canvis respecte a les prediccions inicials que es van presentar durant l’Audiència Pública.
Aquest document destaca l’aconseguiment d’un estalvi net positiu i estalvi corrent brut ajustat de 259.555,17 €, una xifra notablement superior als 86.580,07 € de l’any anterior. Aquesta millora ha evitat la necessitat d’un pla de sanejament, atès que compleix els requisits establerts.
Així mateix, el romanent de tresoreria, que reflecteix la capacitat de l’administració per fer front a les seves obligacions a curt termini, ha experimentat un augment significatiu, passant de 738.621 € a 1.332.878 € d’un any a l’altre.
No obstant això, cal assenyalar que l’informe no inclou el deute acumulat de més d’1 milió d’euros en concepte de recollida de residus i neteja viària.
Reptes pendents
Els pressupostos del 2023 no havien previst l’import de 1.159.627 € per a despeses relacionades amb la recollida de residus i neteja viària. Com a conseqüència, s’han hagut de fer revisions de preus durant els últims mesos del 2023 i els primers del 2024. A aquesta qüestió s’hi va donar resposta amb la aprovació de diverses modificacions de crèdit en les sessions del novembre de 2023 i març de 2024.
Això evidencia la necessitat d’una gestió més eficient en aquest àmbit, ja que encara resta pendent l’aprovació d’una altra modificació de crèdit per saldar completament aquest deute.
Indicadors claus
El document també examina la capacitat de finançament de l’Ajuntament, assenyalant un superàvit de pressupost no financer de 905.461,62 € al tancament del 2023. Aquest resultat compleix amb el requisit legal de mantenir el deute municipal per sota del 75% dels ingressos corrents, permetent al municipi concertar operacions de crèdit a llarg termini en cas de presentar estalvi net positiu.
Factors externs influents
Des del departament de tresoreria s’argumenta que les predicció negativa al tancament del 2023 es va veure condicionada per la difícil situació econòmica a nivell general, destacant l’increment dels tipus d’interès i la crisi energètica com a factors determinants.
Així mateix, es recalca que s’ha hagut de seguir una estratègia d’austeritat a nivell despeses per revertir aquesta situació.
Retards en els pagaments als proveïdors
Malgrat els bons resultats assolits, l’Ajuntament no ha complert amb el termini de pagament màxim establert per la normativa, tancant el 2023 amb un retard de 33 dies en els pagaments als seus proveïdors, superant els 30 dies fixats per la llei.
Aquest incompliment es deu principalment als Reconeixements Extrajudicials de Crèdit (RECS), que requereixen un llarg procés d’autorització i acostumen a allargar els terminis de pagament. S’està treballant en un pla de contractació per agilitzar la gestió i reduir aquest nombre de dies.
Suport al periodisme local
Si voleu col·laborar amb el periodisme independent i de proximitat, podeu fer-vos socis de premium.cat amb una quota anual de 40 euros.