El smishing i el phishing: noves formes d’engany
Els criminals en línia estan utilitzant noves tàctiques per dur a terme les seves activitats delictives. El smishing i el phishing són dos mètodes que s’han popularitzat recentment i que posen en perill la seguretat de les persones.
El smishing és una pràctica en què els estafadors envien missatges de text falsos per enganyar les persones. Aquests missatges poden semblar provinents d’institucions privades o ens públics, però en realitat són una artimança per robar diners i dades personals.
D’altra banda, el phishing és una tècnica en què els criminals envien correus electrònics falsos per obtenir informació confidencial. Aquests correus electrònics solen suplantar la identitat d’empreses o organitzacions de confiança per enganyar les persones i robar les seves dades.
L’estafa de la multa falsa de la DGT
Una de les últimes estafes en línia que ha generat preocupació és l’enviament de missatges de text falsos que semblen provenir de la Direcció General de Trànsit (DGT). Aquests missatges informen sobre una multa de 19 euros que no ha estat pagada i adverteixen que l’import augmentarà si no es realitza el pagament en un termini de 24 hores.
No obstant això, aquests missatges són una artimança per enganyar les persones i robar les seves dades personals o infectar els seus dispositius amb virus. La Policia Nacional ha alertat sobre aquesta estafa i ha recordat que la DGT mai notifica multes per correu electrònic o missatges de text.
Com protegir-se de les estafes en línia
Per evitar caure en les trampes dels criminals en línia, és important seguir algunes mesures de seguretat bàsiques. En primer lloc, cal verificar l’adreça del remitent i estar atent a possibles errors d’ortografia o noms estranys, ja que aquests són indicis de missatges falsos.
També és important desconfiar dels missatges que sol·liciten pagaments o informació personal i contactar directament amb l’institució o empresa per verificar-ne l’autenticitat. Cal ser cautelós abans de fer clic en enllaços sospitosos i no deixar-se portar pels nervis o la pressió d’una possible multa.
La prevenció és clau per protegir-se de les estafes en línia. És millor actuar amb cautela i assegurar-se que tot estigui en ordre abans de proporcionar informació personal o realitzar pagaments en línia.