Inici » Mares de Tàrrega Aprenen Català: Un Camí Cap a la Inclusió

Mares de Tàrrega Aprenen Català: Un Camí Cap a la Inclusió

by PREMIUM.CAT
Una escena vibrante y atractiva se desarrolla en un acogedor salón de clases en el 'Escola Jacint Verdaguer' en Tàrreve. Doce 'yeguas' ansiosas se sientan en un semicírculo, sus expresiones una mezcla de concentración y entusiasmo mientras participan en una 'reunión lingüística' para aprender 'Català'. Cada 'yegua' contiene un cuaderno lleno de notas y vocabulario, mientras que las coloridas tarjetas con palabras y frases 'catalán' están dispersas en la mesa frente a ellas. La atmósfera es cálida y acogedora, mejorada por la luz natural que se transmite a través de grandes ventanas adornadas con banderas 'catalán'. En la esquina, una pizarra muestra frases útiles en letras en negrita, alentando la interacción. Seis entusiastas 'voluntarios' se involucran con los alumnos, guiando discusiones y practicando la pronunciación, creando un intercambio dinámico. Las paredes están decoradas con carteles que muestran la cultura 'catalán', incluidas las comidas y festivales tradicionales, fomentando un sentido de comuni

Un Nou Horitzó Lingüístic a l’Escola Jacint Verdaguer

A l’escola Jacint Verdaguer de Tàrrega, un grup de dotze mares, que no dominen el català, ha trobat una oportunitat per aprendre l’idioma a través de sessions de conversa. Aquesta iniciativa neix com a resposta a la creixent demanda de suport lingüístic i és impulsada pel programa de Voluntariat per la Llengua, gestionat pel Consorci per a la Normalització Lingüística.

Col·laboració i Aprenentatge Compartit

Les trobades, que reuneixen sis voluntaris amb les mares, proporcionen un espai on practicar el català, tot i que les participants només tenen coneixements bàsics. La idea és crear un ambient càlid i acollidor on puguin expressar-se sense por. Aquesta activitat, que va començar al gener i es preveu que acabi a l’abril, podria continuar si la demanda ho permet.

Reflexions del Director

Manel Rodríguez, director de l’escola, ha expressat la seva satisfacció amb el projecte, afirmant que l’aprenentatge del català no només beneficia les mares, sinó que també afavoreix la integració familiar dins de l’escola. “Ajuda a la comunicació amb els mestres i facilita l’acompanyament en els deures dels seus fills. És un guany per a tots nosaltres”, ha comentat.

Una Solució Comunitària a una Necessitat Lingüística

La iniciativa va néixer després que l’escola realitzés una enquesta entre els pares per trobar voluntaris per a diverses activitats. La sorpresa va ser que la majoria de les ofertes rebudes estaven relacionades amb l’ensenyament del català. Rodríguez ha indicat que des de fa temps es buscaven solucions per a la necessitat de classes de català.

Materials i Suport Pràctic

El centre s’ha afegit al programa del CNL, que proporciona materials i recursos per a situacions quotidianes, incloent aspectes relacionats amb la salut. La dinamitzadora del Voluntariat per la Llengua de Lleida, Llibertat Blanes, ha destacat que l’objectiu és fomentar la fluïdesa i la confiança en l’ús del català, allunyant-se d’un enfocament estrictament acadèmic.

Un Enfocament Cultural i Social

El voluntari Antoni Oriola ha comentat la importància de proporcionar eines a les mares per tal que puguin comunicar-se amb comoditat. A més, ha ressaltat que l’aprenentatge no és només lingüístic, sinó també cultural. La voluntària Mercè Viladrich ha afegit que l’intercanvi beneficia tant a les aprenents com als voluntaris.

Entorns de Pràctica Lingüística

El Consorci també facilita la immersió lingüística a través d’establiments comercials i entitats que col·laboren amb el programa. Això permet que les parelles lingüístiques puguin practicar en situacions reals, com en cafeteries, on saben que seran ateses en català, reforçant així el seu aprenentatge.

El Futur de l’Iniciativa

Encara que les trobades finalitzaran a l’abril, Rodríguez ha manifestat que si hi ha interès tant per part de voluntaris com d’aprenents, l’escola continuarà oferint aquest espai d’aprenentatge. “La demanda per aprendre català és molt elevada”, ha conclòs.

Un Model Replicat a Lleida

La iniciativa de Tàrrega no és un cas aïllat. Arreu de Lleida, s’estan duent a terme diverses trobades lingüístiques, tant en l’àmbit educatiu com en altres sectors com el cultural, social i empresarial. Per exemple, a l’escola Pinyana d’Alfarràs també s’està implementant un programa similar, així com a altres instituts de la comarca.

A més, biblioteques i organitzacions com Càritas d’Almenar i l’associació Down Lleida han iniciat sessions d’aprenentatge de català. També s’han creat parelles lingüístiques entre treballadors de diverses empreses i professionals de la salut, ampliant així la xarxa d’aprenentatge a la comunitat.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00