Inversió significativa en infraestructures
El govern espanyol ha anunciat un pla d’inversió que ascendeix a 200 milions d’euros entre 2024 i 2033. Aquesta quantitat es destinarà a la construcció d’una nova via que connectarà Terrassa amb Castellar del Vallès, completant així la continuïtat del quart cinturó (B-40).
Acord entre administracions
Recentment, el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ha publicat un acord formalitzat entre l’Estat i la Generalitat, que detalla la responsabilitat del govern espanyol en el finançament total de la infraestructura. La Generalitat, per la seva banda, s’encarregarà de les gestions necessàries per a l’estudi del traçat i els tràmits ambientals.
Condicions del conveni
El conveni estableix que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible serà l’encarregat de gestionar i aprovar els projectes relacionats amb la construcció de la carretera, seguint la normativa estatal. Així mateix, es defineix que, una vegada finalitzades les obres, la nova via serà transferida a l’Estat.
Previsions i advertències sobre el projecte
Segons el document oficial, els anys 2029 a 2032 seran crucials per a la inversió, amb un pressupost de 40 milions d’euros anuals. Tanmateix, es destaca la necessitat d’un acord addicional en cas que els costos superin les estimacions inicials.
Reaccions de la societat civil
El col·lectiu Campanya contra el Quart Cinturó (CCQC) ha expressat la seva oposició al projecte, anunciant la seva intenció de presentar un recurs contenciós administratiu. El seu portaveu, Toni Altaió, ha manifestat que aquest acord confirma les intencions del govern espanyol de continuar amb el projecte, malgrat les objeccions ambientals.
Crítiques a la gestió de la Generalitat
Altaió ha criticat el paper que jugarà la Generalitat, considerant-lo com un subcontractista amb poc poder sobre el projecte. A més, ha subratllat la importància d’incloure les veus de les entitats locals en el procés de tramitació ambiental.
Perspectives futures
Amb aquest nou acord, es plantegen interrogants sobre l’impacte ambiental i social que pot tenir la construcció d’aquesta carretera. La comunitat i les organitzacions ecologistes continuaran vigilant de prop la situació, exigint transparència i participació en els processos de decisió.