Inici » Retrospectiva dels cinemes de Reus: Records d’un projectista

Retrospectiva dels cinemes de Reus: Records d’un projectista

by PREMIUM.CAT
Una escena de cine vintage de la década de 1980, capturando la esencia del cine Monterrosa de Reus. La parte delantera del cine presenta una fachada grande y llamativa con luces y maniquíes que muestran escenas de películas populares como 'lo que el viento se llevó' y 'El Útimo cuplé'. Hay un notable letrero de 'Cinemascope', con luces coloridas que describen las letras. Frente al cine, una multitud de personas espera afuera bajo el brillo de las farolas, mientras que algunos llevan boletos y palomitas de maíz. El interior del cine, visto a través de grandes ventanas, revela filas de asientos en el teatro oscuro con una gran pantalla 'inclinada' que muestra una película antigua. La cabina de proyección es visible en la parte superior del edificio, con un operador parado junto a los proyectores, ajustando carretes en las máquinas viejas. La escena captura la atmósfera nostálgica del cine a partir de una época pasada, con un enfoque en el papel del proyeccionista y la cultura de cine llena y llena de la época.

Un Viatge a la Memòria Cinematogràfica

La història del cinema a Reus és rica i diversa, amb una gran quantitat de pel·lícules que han deixat empremta al llarg dels anys. En una recent conferència, Josep Maria Vallès, un veterà projectista amb mig segle d’experiència, va compartir les seves vivències i records sobre els cinemes de la ciutat, especialment sobre el mític Monterrosa.

Els Començaments d’una Passió

Vallès, que va iniciar la seva carrera en el món del cinema mentre feia el servei militar a la Base Aèria de Reus, va recordar com va descobrir la seva vocació. ‘Des de ben jove vaig sentir una atracció pel cinema’, va explicar. ‘Un dels meus primers projectes va ser a Vila-seca, on treballava de dimarts a dijous, i la resta de la setmana a Vilallonga’.

El Mite del Monterrosa

El Monterrosa, inaugurat el 1945, va ser un punt de trobada per a molts amants del cinema. Vallès recorda que, en els seus inicis, les condicions tècniques eren un repte: ‘La cabina de projecció estava situada per damunt de la teulada, la qual cosa feia que la pantalla estigués inclinada’.

Malgrat les dificultats, Vallès va gaudir de la seva feina. ‘La figura de l’operador era sovint ignorada, la gent reconeixia al porter o a l’acomodador, però rarament a nosaltres, fins que alguna cosa sortia malament’, va dir amb un somriure nostàlgic.

Un Cinema en Transformació

Vallès va recordar moments clau de la seva carrera, com el tancament del Monterrosa el 1985, un moment que el va marcar profundament. ‘El vaig tancar jo mateix amb ‘El Picó-2′, i no podia imaginar que aquell seria el meu comiat del cinema que tant estimava’.

Innovacions i Competència

Amb l’arribada de noves tecnologies com el Cinemascope i els films en 3D, Vallès va viure un període d’innovació. ‘Recordo amb afecte la primera pel·lícula que vam projectar en 3D, ‘Los crímenes del museo de cera’, un esdeveniment que va sorprendre a molts’.

Els Últims Alè dels Cinemes de Reus

Els anys 80 van ser també una època de tensió política, i Vallès va relatar com les amenaces van afectar la programació del Monterrosa. ‘Recordo haver rebut una carta amb amenaces pel contingut d’algunes pel·lícules. Era un temps difícil, però la nostra passió pel cinema no es va apagar’.

La Desaparició d’un Ofici

Amb el pas del temps, la figura del projectista ha anat desapareixent. ‘Ara, els tècnics informàtics s’encarreguen de tot’, va lamentar Vallès. ‘El coneixement que es transmetia de generació en generació s’ha perdut, i això és una llàstima’.

Reflexions Finals

Vallès, amb una mirada plena de nostàlgia, va concloure la seva xerrada amb un missatge d’agraïment cap a aquells temps. ‘Encara que el món del cinema ha canviat, sempre guardaré un lloc especial al meu cor per aquells anys meravellosos a Reus’.

You may also like

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00