Transformant la Rambla
La renovació urbanística de l’emblemàtica Rambla de Barcelona avança significativament. Aquest cap de setmana van culminar les obres de transformació al tram proper al monument de Cristòfor Colom fins al carrer del Portal de Santa Madrona. L’Ajuntament de Barcelona ha dut a terme aquesta intervenció, amb l’objectiu de fer la via més confortable, verda, amigable i amb més espai per als vianants en la connexió cap al mar.
Una nova plaça que s’obre al mar
Específicament, s’ha modificat el traçat de l’avinguda de Drassanes per prolongar la Rambla i obrir-la al mar mitjançant una plaça pavimentada nova amb peces de pedra natural en diversos formats. La primera tinenta de batlia, Laia Bonet, ha destacat que amb aquesta intervenció podem començar a entreveure com serà la Rambla en el futur. Les obres d‟aquesta primera fase de reurbanització iniciades l‟octubre del 2022 han tingut un cost d‟execució d‟11,4 milions d‟euros.
Vegetació i enllumenat del nou espai
Al setembre, es plantaran en aquest espai un centenar de nous arbres, dels quals 53 seran noves incorporacions, amb escocells més amples i un subsòl millor. A més, s’hi afegiran diverses espècies arbustives. L’enllumenat s’ha unificat amb un disseny més senzill i funcional, i s’han incorporat pilons a sol·licitud de la Junta Local de Seguretat. Pel que fa a la circulació vehicular, s’ha implementat el model previst per a tota la Rambla, amb un únic carril per banda per a bicicletes, autobusos, vehicles de serveis i mercaderies, a més de accedir a aparcaments; el trànsit està restringit al veïnat.
Terminis i fases de la remodelació
Les obres a la resta del passeig continuen dacord amb la reurbanització projectada per a aquesta important via a la capital catalana. L’Ajuntament té previst concloure la transformació de tota la Rambla en uns tres anys, finalitzant a principis del 2027, en lloc dels sis anys inicialment planificats. En total, la inversió destinada serà de 55,6 milions d?euros.
Accessos provisionals i calçada
Des del juny, s’han habilitat passos provisionals per a vehicles de mercaderies, emergències i residents. La calçada del costat del Raval és de pujada des del monument de Colom fins a Plaça de Catalunya, un sistema que es mantindrà durant els primers mesos de les obres.
Tres fases de remodelació
La remodelació de la Rambla segueix tres fases: primer la banda de Besòs, després la banda de Llobregat i finalment el tronc central, tot en trams d’uns 50 metres. Aquest enfocament progressiu té com a objectiu minimitzar-ne les afectacions, segons explica l’Ajuntament de Barcelona. La nova Rambla oferirà més espai per als vianants i reduirà la calçada per a vehicles a uns 3,5 metres d’amplada, mentre que les voreres laterals s’ampliaran a uns 3 metres, facilitant el passeig i el gaudi dels ciutadans davant de les botigues i establiments .
Tres noves places
A més, la renovació contempla la creació de tres places al llarg de la Rambla: una davant del Mercat de la Boqueria, una altra entre la Parròquia de la Mare de Déu de Betlem i el Palau Moja, i finalment una tercera davant del Teatre Principal. Aquestes intervencions busquen convertir la Rambla en un espai encara més atractiu i funcional per a tots els visitants.