El Canvi de Ruta del Vaixell Borkum
El vaixell Borkum, que porta un carregament amb destinació a la República Txeca i tenia previst fer una parada a Cartagena, ha modificat la ruta. En lloc de fer escala a Cartagena, s’ha comunicat que es dirigeix directament a Eslovènia per després transportar la càrrega a Praga.
L’armador del vaixell ha informat a Capitania Marítima sobre aquesta decisió. Inicialment, el vaixell estava fondejat al cap Tiñoso, en aigües de Cartagena, esperant atracar a la terminal d’Escombreras. Tot i això, finalment ha optat per no fer aquesta escala i dirigir-se a Eslovènia.
Permisos i Controvèrsies
El vaixell tenia autorització per fer escala, ja que el seu carregament no estava destinat a Israel, malgrat els dubtes plantejats per associacions propalestines. Això va portar a requeriments a la Fiscalia General de l’Estat per impedir que el Borkum atraqués a Cartagena.
El Govern també havia rebut denúncies per retenir el vaixell de càrrega a la seva arribada al port i verificar si transportava armament destinat a Israel.
Decisions i Política Exterior
L’armador del vaixell, de bandera d’Antigua i Barbuda, va decidir no fer l’escala tot i tenir tota la documentació en regla. Des d’aigües de Cartagena, es dirigeix al port eslovè per posteriorment traslladar el carregament a la República Txeca.
El Govern havia denegat el permís d’escala a un altre mercant, el Marianne Danica, que transportava motors per a coets militars amb destinació a Israel. Segons l’ordre ministerial del 2014, correspon al Ministeri d’Afers Estrangers concedir aquesta autorització.
Postura del Govern Espanyol
El ministre espanyol d’Afers Estrangers, José Manuel Albares, va anunciar que la política del Govern serà rebutjar qualsevol vaixell que transporti armes a Israel i busqui fer escala en un port espanyol.
Albares va afirmar que la decisió de rebutjar l’escala del Marianne Danica és coherent amb la política de no concedir noves llicències d’exportació de material bèl·lic amb destinació a Israel.