Un contrast de compositors i estils
Entre l’estrena del Concert per a piano núm. 3 en Re menor (op.30) de Rakhmàninov (1909) i La consagració de la primavera d’Stravinski (1913) només van transcórrer quatre anys. Tanmateix, l’univers dels seus compositors, la seva actitud durant aquella convulsa època i l’estil d’ambdues peces no podrien estar més allunyats: mentre Rakhmànivov (1873) es resistia a abraçar els corrents avantguardistes que recorrien l’Europa de principis del segle XX, Stravinski (1882) va crear una peça revolucionària que va trasbalsar consciències i va canviar literalment la història de la música.
El virtuosisme de Rakhmàninov
El concert per a piano número 3 de Rakhmàninov és conegut per la seva extrema dificultat tècnica i virtuosisme. El compositor el va escriure per a si mateix, demostrant les seves pròpies habilitats com a intèrpret. Amb el pas del temps, aquesta obra ha adquirit una aura de llegenda, ja que exigeix un esforç físic pràcticament sobrehumà per a l’executant. Malgrat que Rakhmàninov no abraçava els corrents avantguardistes de l’època, la seva obra és considerada un repte de primer ordre, plena de clímax frenètics, passatges carregats de patetisme i tocs marcials.
La revolució de Stravinski
En contrast, Stravinski va abraçar la modernitat amb entusiasme. La seva obra més coneguda, La consagració de la primavera, va causar un gran impacte en el món de la música. Amb una coreografia audaç i provocativa de Nijinski, aquest ballet va desencadenar reaccions violentes i incomprensió generalitzada. Les dissonàncies, l’orquestració extrema i l’ús desconcertant de la rítmica van trasbalsar l’audiència. La consagració de la primavera és una peça revolucionària, salvatge i desconcertant que continua fascinant-nos més d’un segle després de la seva estrena.
Una oportunitat única
Aquest mes de maig, la Franz Schubert Filharmonia oferirà tres concerts a Tarragona, Sant Cugat i Barcelona, on es podrà gaudir de les emocionants partitures de Rakhmàninov i Stravinski. Serà una oportunitat única per experimentar la contrastant expressió emocional d’aquests dos grans compositors.