Un augment significatiu del trànsit ferroviari
El trànsit ferroviari entre Madrid i Extremadura ha experimentat un creixement espectacular el 2023, amb un augment del 120,2%. Aquest increment s’ha produït principalment a causa de l’entrada en funcionament de la línia d’alt rendiment entre Plasencia i Badajoz. Aquesta línia, tot i que actualment funciona en mode elèctric, encara no és d’alta velocitat ja que li falten els sistemes de seguretat necessaris. Segons dades de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), al tancament de l’exercici 2023 s’han recorregut un total de 423.000 trens-kilòmetre, en comparació amb els 192.000 de l’any anterior.
El creixement més gran de tots els eixos ferroviaris
Aquest augment del trànsit ferroviari entre Madrid i Extremadura és el més gran de tots els eixos ferroviaris a Espanya, superant l’eix Madrid-Levant amb un 68%. Tot i això, cal destacar que en termes absoluts, els 423.000 quilòmetres recorreguts pels combois entre Madrid i Badajoz són els més baixos del país. La inclusió de l’eix ferroviari extremeny en l’informe es deu al fet que l’Administració estatal el considera com si fos d’alta velocitat, tot i que no ho és.
Cifres rècord a nivell nacional
A nivell nacional, el trànsit ferroviari ha assolit la xifra rècord de 201 milions de trens-kilòmetre el 2023, superant en un 1,8% el màxim històric anterior registrat el 2019 abans de la pandèmia. A més, el nombre de viatgers ha experimentat un augment del 6,1% en comparació amb l’any anterior. En els serveis de llarga distància, s’ha registrat un augment del 35% en el nombre de passatgers, mentre que en els serveis interurbans i urbans, el creixement ha estat del 41,2% i del 0,25% respectivament.
Factors que expliquen aquest creixement
Aquest creixement del trànsit ferroviari es pot explicar per diversos factors. En primer lloc, l’entrada de nous operadors impulsada pel procés de liberalització del mercat ha contribuït a l’augment del trànsit. En segon lloc, la recuperació dels trànsits després de la pandèmia ha tingut un impacte positiu en el nombre de passatgers. Finalment, la posada en servei de noves línies d’alta velocitat, que ja superen els 4.000 quilòmetres, ha contribuït a convertir la xarxa ferroviària espanyola en la més extensa d’Europa.