Un Any Marcat per la Congestió
L’AP-7 ha viscut un any 2024 complicat per als conductors, convertint-se en un veritable laberint de retencions i congestions. Les dades del Servei Català de Trànsit (SCT) indiquen que la situació ha arribat a nivells alarmants, amb una mitjana diària de 10 hores de cues en cada direcció.
Accidents i Seguretat Viària
Malgrat l’augment dels accidents, la mortalitat ha experimentat una caiguda significativa. Al llarg de l’any, es van registrar 699 accidents, amb una mitjana de gairebé dos incidents diaris, però només 5 d’ells van resultar mortals. Aquesta tendència contrasta amb els 676 accidents amb víctimes de l’any anterior.
Comparativa amb Anys Anteriors
Si es compara amb el 2019, la sinistralitat ha crescut un 39%, el que reflecteix un augment preocupant en la incidència d’accidents a les carreteres. Tot i això, la reducció de les víctimes mortals en els darrers anys és un aspecte positiu.
Retencions a Catalunya: Un Problema Generalitzat
L’AP-7 no és l’únic tram que ha experimentat retencions significatives. La B-10, amb 4.202 hores de retencions, i la B-20 amb 3.735 hores, són exemples de com la congestió afecta múltiples vies. En total, les cues a l’AP-7 van sumar 7.860 hores, un increment del 21,5% respecte a l’any anterior.
L’Impacte de l’Eliminació de Peatges
Des de l’aixecament dels peatges a l’AP-7 el 2021, les retencions han augmentat cada any. Les dades mostren que, en comparació amb el 2019, les hores de retenció s’han duplicat, reflectint un canvi significatiu en els patrons de trànsit.
Longitud Mitjana de les Retencions
La longitud mitjana de les retencions ha augmentat lleugerament, passant de 3,28 quilòmetres el 2019 a 3,49 quilòmetres el 2024. Aquest increment, tot i ser modest, indica que els conductors han d’enfrontar cues més llargues.
Reflexions Finals sobre la Mobilitat
Amb un futur incert per a la mobilitat a Catalunya, és evident que les autoritats han de considerar mesures per millorar la situació viària. La tendència a l’augment de retencions i accidents fa necessari un debat urgent sobre les solucions possibles per a un trànsit més fluid i segur.