La Necessitat d’Experts en Mapes No Geogràfics
Amb l’aparició de noves professions com la d’economista del comportament, ens preguntem si no seria hora d’incorporar una figura similar als mitjans: els lectors de mapes no geogràfics. Aquests professionals, semblants als sommeliers de vins, tenen la capacitat de percebre i analitzar corrents socials i polítics amb una profunditat que va més enllà de la mera recopilació de dades.
Intuïció vs. Intel·ligència Artificial
Els lectors de mapes han de demostrar una habilitat que supera les capacitats de qualsevol sistema d’intel·ligència artificial: la intuïció. Mentre que la tecnologia pot processar grans volums d’informació, no pot ni somiar ni imaginar escenaris que no estan prèviament configurats. Així, la seva aportació a l’anàlisi i la interpretació de dades és inavaluable.
El Valor de l’Olfacte en la Interpretació
L’olfacte, una de les eines més potents d’un lector de mapes, li permet captar matisos que podrien passar desapercebuts per a la tecnologia. Aquest sentit, combinat amb la seva capacitat d’anàlisi, els permet transformar elements abstractes en continguts concrets i útils.
El Naixement d’una Nova Disciplina
A mesura que els mapes esdevenen més simbòlics que geogràfics, és essencial que els mitjans de comunicació incorporin un nou departament dedicat a la lectura i interpretació de mapes. Això podria incloure mapes morals, polítics i de tendències, convertint-se en guies per a una nova generació de lectors exigents.
La Resposta a un Públic Hiperinformat
Amb l’accés a una quantitat infinita d’informació, el públic busca més que mai anàlisis profundes i significatives. Els lectors de mapes, amb la seva capacitat d’interpretar el que hi ha més enllà de les dades, seran crucials per satisfer aquesta demanda. Els mitjans han d’adaptar-se o quedar-se enrere, deixant el camí obert a noves iniciatives.
Un Viatge a la Història de la Comunicació
La figura dels lectors de mapes no és nova; els seus predecessors es poden traçar fins a l’Acta Diürna de Roma, on els diürnaris compartien informació vital. Mentre que aquells primers periodistes recopilaven i presentaven notícies, els lectors de mapes contemporanis han de fer un pas més enllà, anticipant esdeveniments futurs i interpretant el present amb una visió única.
Els Moderns Endevins
Si bé la figura dels endevins ha perdut prestigi, els lectors de mapes podrien ser vistos com els seus successors. Amb la seva capacitat d’analitzar i interpretar, aquests professionals poden aportar una nova dimensió a la comunicació, combinant coneixements amb intuïció, sempre amb la responsabilitat de garantir la seva precisió.
David Centol, editor del Grup Comunicació 21, ens recorda que el món de la comunicació està en constant evolució, i les noves professions com els lectors de mapes són la resposta a un canvi que ja és aquí.